یاماها CLP-645و یاماها CLP-745 دو پیانوی جذاب از سری معروف Clavinova  با قابلیت های فوق العاده و نیز کلاویه چوبی هستند. بسیاری از مردم فکر می کنند که Clavinova  یک برند تولید پیانو می باشد اما باید توجه داشت که Clavinova  نام یکی از سری های با کیفیت تولیدی پیانوهای خانگی یاماها می باشد که سابقه ی آن بیش از 25 سال می باشد و هر ساله یاماها با نو آوری های جدید اقدام به ارتقا محصولات تولیدی این خط می کند. در واقع کاری که این خط می کند نزدیکت کردن پیانوهای دیجیتالی به پیانوهای آکوستیک می باشد.

مقایسه یاماها CLP-645 و یاماها CLP-745

یاماها CLP-645و یاماها CLP-745 این دو کلاویه چوبی پر طرفدار!

همانطور که ذکر شد یاماها CLP-645 و یاماها CLP-745 دو مدل پیانو جذاب و پرطرفدار هستند. اما تفاوت آنها در چیست؟ ایا CLP-745 ارزش قیمت بالاتری که باید برای آن پرداخت را دارد؟ چه آپگریت هایی یاماها در مدل جدید انجام داده است؟ پیش از شروع بحث مقایسه ی آنها اجازه بدهید اول اشاره ای کوتاه داشته باشیم به  امکانات و خصوصیات فنی آنها

CLP-745

مشخصات فنی یاماها  CLP-645

 صدای پیانوYAMAHA CFX -Bosendorfer
 تعداد کلاویه88
نوع کلاویهNWX (Natural Wood X) keyboard
حساسیت لمسیFixed, Soft, Medium, Hard
تعداد صدا36
پلی فونی256  نت
تعداد پدال3-pedal unit(damper, sostenuto, soft)
 تعداد اسپیکر2 × +8 cm) (16 cm
توان اسپیکر(25 W + 25 W) x 2
ورودی و خروجی MIDIUSB /In/Out/Thru/Bluetooth Audio
 آهنگ دمو19 Voice Demo Songs + 50 Piano Songs* + 303 Lesson Songs
صفحه نمایش128 x 64 full dot LCD
قابلیت نیم پدالدارد
Key off samplesدارد
Smooth releaseدارد
Virtual Resonance Modelingدارد
String Resonanceدارد
Damper Resonanceدارد
حالت duoدارد
حالت splitدارد
حالت dualدارد
Rhythm20
خروجی هدفون standard stereo phone jack(× 2)

خرید پیانو یاماها CLP-645

مشخصات فنی یاماها CLP-745

صدای پیانوYAMAHA CFX -Bosendorfer
تعداد کلاویه88
نوع کلاویهwith escapement GrandTouch-S
حساسیت لمسیFixed, Soft, Medium, Hard
تعداد صدا38
پلی فونی256  نت
تعداد پدال3-pedal unit(damper, sostenuto, soft)
تعداد اسپیکر2 × (16cm + 8cm)
توان اسپیکر50w+50w × 2
ورودی و خروجی MIDI/USB /In/Out/Thru/Bluetooth
 نوع خروجی ([R] AUX OUT([L/L+R]
آهنگ دمو 303 lesson songs classics 5021 Demo
صفحه نمایشfull Dots LCD
قابلیت نیم پدالدارد
Key off samplesدارد
Smooth releaseدارد
Virtual Resonance Modelingدارد
String Resonanceدارد
Damper Resonanceدارد
حالت duoدارد
حالت splitدارد
 حالت dual/layerدارد
Rhythm20
 خروجی هدفون standard stereo phone jack × 2

خرید پیانو یاماها CLP-745

CLP-645

همانطور که ازمشخصات دو پیانو پیداست تقریبا از لحاظ مشخصات شبیه به هم هستند. اما باید توجه داشت که یاماها

در CLP-745  اقدام به ارتقا یکسری از خصوصیات فنی کرده است که در زیر به آنها  و همچنین تفاوت های این دو محصول پرطرفدار خواهیم پرداخت.

تفاوت در نوع اکشن کلیدی

کلاویه های چوبی در CLP-645 و CLP-745  یک قابلیت فوق العاده است که در بسیاری از پیانوهای دیجیتال یافت نمی شود. نواختن با کلاویه چوبی یک احساس فوق العاده است چرا که می توانید نوع خاسی از لرزش را از طریق کلیدهای چوبی در زیر انگشتانتان حس کنید, چیزی شبیه به نواختن یک پیانو اکوستیک. معمولا شما این حس را در نواختن کلاویه های پلاستیکی نخواهید داشت. پس اگر به عنوان یک نوازنده ی مبتدی و یا حتی با تجربه می خواید از احساس داینامیک ساز پیانو لذت ببرید کلاویه های چوبی به شما پیشنهاد می شود. مهندسان شرکت یاماها با شناختی که از چوب و نحوه ی استفاده از آن در ساخت آلات موسیقی دارند به خوبی می دانند ازچه چوبی و چگونه استفاده کنند.  اما چه تفاوتی بین اکشن های کلیدی در CLP-645 و CLP-745 است. بزرگترین تفاوت اینست که CLP-645 از یک اکشن کلیدی استفاده می کند به نام NWX  این اکشن کلیدی یک احساس عالی کلیدی است که از سالیان گذشته در مدل های بالای Clavinova وجود داشته است و اکنون درCLP-645  به کارگیری شده است. اما CLP-745 دارای اکشن کلیدی Grand Touch S است که در آخرین نسل پیانوهای Clavinova  یعنی CLP-685 نیز به کارگیری شده است. تفاوت دیگر کلاویه ها در CLP-645 و CLP-745 طول کلاویه ها می باشد همانطور که می دانید کلید های بلندتر سبب ایجاد کنترل داینامیکی بیشتری می شوند درست مانند کلیدهای یک پیانو آکوستیک(در مورد کلاویه ها بیشتر بخوانید انواع کلاویه پیانوهای دیجیتالی یاماها). 

Grand Expression Modeling

یکی از بزرگترین تفاوت ها بین CLP-645 و CLP-745 در یک آپگریت جدید به نام Grand Expression Modeling است که یاماها به CLP-745 افزوده است. لازم به ذکر است که Grand Expression Modeling یک فناوری نوآورانه است که پیانیست را قادر می سازد تا از تکنیک های خود برای ایجاد تنوع بی حد و حصر و منحصر به فرد به مانند یک پیانوهی گرند استفاده کند. توانایی تغییر شدت و سرعت لمس برای تولید تن های مختلف، بعد دیگری را به لذت بیان موسیقی می افزاید. به بیان دیگر Grand Expression Modeling  به جواب و تعامل چکش ها، دمپرها و سیم های داخل یک پیانوی گرند به ظریف ترین ظرافت های لمس پیانیست اطلاق می شود. که دامنه ای بی حد و حصر از لحن را  در نواختن ایجاد می کند.  وقتی از لمس صحبت می شود منظور کنترل پیانیست هنگام نواختن است، که این نه تنها  شدت نواختن (نرمی/بلندی نواختن)  ونحوه ی رها کردن کلیدهاست، بلکه  شامل  سرعت و عمق فشردن کلیدها نیز هست. Grand Expression Modeling که درسری CLP-700 معرفی شد، درواقع ترجمه ی ورودی های بسیارمتنوع انگشتان پیانیست با همان تنوع بی حد و حصر تن های یک پیانو گرند است. این امر باعث می شود که با نواختن کلیدها درعمقهای مختلف و با سرعت های مختلف، حتی در هنگام استفاده از تکنیک هایی مانند تریل یا لگاتو خروجی صدای پیانو را تغییر دهید (پیانو به نحوه نواختن شما پاسخ درخور را می دهد). پیانیست های با تجربه به خوبی به بهبود ارتقا بیان در CLP-745 پی خواهند برد. جزیی ترین تنوع ها در لمس پیانو سبب خلق دامنه ی نامحدود از صداها خواهد شد.

آپدیت سمپل ها

یکی دیگر از تفاوت های چشمگیر CLP-645 و CLP-745 آپدیتی است که یاماها در سمپل های YAMAHA CFX –Bosendorfer انجام داده است. همانطور که می دانید نمونه(sample (یک ضبط صوتی کوچک از صدای یک ساز موسیقی یا هر صدای دیگری (امواج اقیانوس ، آژیرها ، باد و غیره) است. نمونه ها همچنین می توانند گزیده ای از آهنگهای ضبط شده باشند. به عنوان مثال، ریف گیتار باس پنج ثانیه ای از یک آهنگ فانک می تواند نمونه باشد.

نومنه صدای پیانو

در سالهای اخیر، فناوری به قدری پیچیده شده است که پیانوهای دیجیتالی درجه یک صدایی را ارائه می دهند که تقریباً از یک پیانو واقعی قابل تشخیص نیست.

نمونه صدای پیانو

وقتی صحبت از مارک های اصلی می شود، روند ضبط معمولاً به این شکل است. در استودیوی ضبط حرفه ای با پیانو آکوستیک کاملا تنظیم شده (در بسیاری از موارد یک پیانو گرند)، سازندگان هر نت را با حجم های مختلف با استفاده از چندین میکروفون با وفاداری بالا ضبط می کنند.

لازم به ذکر است که CLP-645 و CLP-745 هردو دارای سمپل    YAMAHA CFX – Bosendorferمی باشند اما در مدل جدید یاماها اقدام به اپدیت این سمپل ها کرده است با این شرح که  روی این سمپل ها ازتکنولوژی  binaural sampling استفاده کرده است. سمپل این دو ابر پیانو در مدل قبلی یعنی  CLP-645 نیز موجود بودند اما با این تفاوت که یاماها ازتکنولوژی binaural sample فقط روی CFX استفاده کرده بود اما در CLP-745یاماها از این تکنولوژی روی سمپل  Bosendorferنیز استفاده کرده است.

binaural sampling چیست؟

روشی برای نمونه گیری است که در آن میکروفون های خاصی روی سر مانکن در موقعیت های گوش پیانیست قرار می گیرند تا صداهای پیانو را به همان صورتی که در واقعیت به گوش نوازنده می رسند را ضبط کند. در واقع این تکنولوژی صداهای سه بعدی طبیعی تولید می کند. این شبیه سازی شگفت انگیز هنگامی که هدفون به Clavinova متصل می شود، به طور خودکار فعال می شود.

binaural sampling

این فناوری با نمونه برداری از پیانو با میکروفون هایی که در ارتباط با گوش یک انسان قرار دارند به دست می آید. وقتی نوازنده پیانو هدفون گذاشته است، احساسی به مانند نشستن در برابر یک کنسرت بزرگ 9 فوت به او دست می دهد.

Bluetooth

بلوتوث جز آن دسته از ابزارهایی است که شمارا از شر اتصالات سیمی دست و پا گیر خلاص می کند. لازم به ذکر است که CLP-645 و CLP-745  هردو دارای تکنولوژی بلوتوث هستند. با این تفاوت که CLP-645  دارای Bluetooth Audio  می باشد و CLP-745  دارای Bluetooth MIDI  است. یقبل از اینکه به تفاوت این دو بپردازبم اجازه بدهید که در مورد کانکشن MIDI  توضیح کوتاهی بدهیم که سوال بسیاری از مخاطبان است.

معرفی مختصر MIDI

شما احتمالاً واژه MIDI را قبلاً دیده اید. بسیاری فکر می کنند این یک ویژگی ساده و استاندارد در اکثر صفحه کلیدها و پیانوهای دیجیتالی است. در واقع، MIDI بسیار بیشتر از آن است.

MIDI

MIDI (رابط دیجیتال ابزار موسیقی) در سال 1981 به عنوان همکاری بین رولند، یاماها، کورگ، کاوایی و بسیاری از شرکت های سینت سایزر آمریکایی و اروپایی معرفی شد و به پروتکل استاندارد اکثر سازهای الکترونیکی تبدیل شد. در ابتدا، این فناوری به عنوان وسیله ای برای تعامل  بین دو آلت موسیقی ایجاد شد. به عنوان مثال، شما می توانید Korg KROSS خود را به عنوان یک کنترلر MIDI به ماژول صوتی Roland INTEGRA متصل کنید. این انعطاف پذیری به این معنی است که MIDI می تواند کارهای بیشتری را انجام دهد. برای مثال برای یک لحظه کلید پیانو را فشار دهید. MIDI می تواند گام وسرعت نتها را مدیریت کند. این به تولیدکنندگان اجازه می دهد تا سمپلهای مختلف را به شرایط مختلف اختصاص دهند و شبیه سازی دیجیتالی پیانوهای آکوستیک را بسیار بیشتر ممکن می سازد. به همین جا هم ختم نمی شود MIDI همچنین کنترل کننده های پیوسته (CC) و تغییرات برنامه (رایانه های شخصی) را تشخیص می دهد.
MIDI بخشی جدایی ناپذیر از نحوه عملکرد اکثر ابزارهای الکترونیکی است، بنابراین امیدوارم این به شما یک معرفی جامع از پروتکل داده باشد.

Bluetooth MIDI:

اما همانطور که ذکر رفت CLP-745 دارای Bluetooth MIDI است. که به کاربران این امکان را می دهد تا یک صفحه کلید MIDI را به گوشی موبایل متصل کنند و برنامه های موسیقی را مانند Smart pianist و...را اجرا کنند. همچنین این امکان وجود دارد که از این طریق پیام های MIDI را در یک برنامه تولید کرده و به برنامه دوم ارسال کنید. و یا می توانید از گوشیتان که در حالت جانبی کار می کند به عنوان کنترل کننده چند لمسی متصل به لپ تاپ استفاده کنید.

Bluetooth MIDI

Bluetooth Audio:

CLP-645برخلاف CLP-745 دارای Bluetooth Audio است. که شما از طریق آن تنها می توانید گوشی خود را به  پیانو وصل کرده و اقدام به پخش آهنگ های دلخواهتون از طریق بلندگوهای پیانو بکنید.

نتیجه گیری

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد داشتن کلاویه چوبی برای هر پیانوی دیجیتالی یک مزیت فوق العاده محسوب می شود چرا که می توانید نوع خاصی از لرزش را از طریق کلیدهای چوبی در زیر انگشتانتان حس کنید, چیزی شبیه به نواختن یک پیانو اکوستیک. CLP-645 و یاماها CLP-745 هردو دارای کلاویه چوبی هستند واحساس و لمس نوازندگی با آنها شگفت انگیز است. اما باید توجه داشت که احساس نوازندگی با CLP-745 به خاطر داشتن کلیدهای بلندتر بسیار شبیه تر شده است با احساس نواختن با یک پیانوی آکوستیک. آپدیت سمپل ها در CLP-745 نیز یک ارتقا فوق العاده محسوب می شود که به خوبی تفاوت را احساس خواهید کرد. همچنین شما با Bluetooth MIDI و استفاده از اپلیکیشن های جدیدی مانند Smart pianist هم از شر اتصالات سیمی دست و پا گیر خلاص خواهید شد و هم فرایند یادگیری شما آسانتر خواهد بود. پس می توان نتیجه گرفت که CLP-745 قطعا ارزش مبلغ بالتری را که شما برای آن می پردازید را خواهد داشت.


خرید پیانو دیچیتال یاماها CLP-645


خرید پیانو دیجیتال یاماها CLP-745

پست را به اشتراک بگذارید:

پست های مرتبط:

0 کامنت

ارسال کامنت

captcha