تفاوت های بین Clavinova وArius

در سال 1983، یاماها جهان را با نوع جدیدی از پیانو آشنا کرد. یک کیبورد برقی(دیجیتالی) جمع و جور که می تواند صادقانه قدرت و اجرای یک کنسرت بزرگ را بازسازی کند. نزدیک به چهار دهه بعد، یاماها کلاوینوا(Clavinova) همچنان با اکشن آکوستیک معتبر، طراحی زیبا و لحن  دلنشین بی‌گمان در رده ی بهترین پیانوهایی است که تا به حال ساخته شده است و الهام بخش نوازندگان در تمام سطوح است. جای تعجب نیست که مجله Time کلاوینوا را در فهرست تاثیرگذارترین فناوری‌های پنجاه سال گذشته خود قرار داده است.

پیانو فانتزی

روح یک پیانوی آکوستیک یاماها. قلب نوآوری یاماها. Clavinova CLP مرز بین آکوستیک و دیجیتال را با لمس، لحن و قدرت پیانوی گرند معتبر محو می کند.  و هم با کنترل های بصری که به شما امکان می دهد کارهایی را انجام دهید که فقط پیانوهای دیجیتال یاماها می توانند انجام دهند.

برای بیش از یک قرن، یاماها پیانوهایی متناسب با معتبرترین سالن‌های کنسرت جهان می‌سازد. اکنون ARIUS لمس یک پیانو آکوستیک یاماها و صدای بزرگ کنسرت CFlll  را متناسب با خانه و زندگی شما بازسازی می کند. همه با طراحی زیبا، ویژگی های بصری و فناوری پیشرفته ای که از یک یاماها انتظار دارید.

در مقایسه Yamaha CLP و YDP ابتدا تعاریف زیر را ارائه خواهیم داد:

Clavinova و Arius دو طیف متفاوت از پیانوهای دیجیتالی هستند که توسط یاماها ساخته شده اند.

یاماها Clavinova

هر مدل پیانو یاماها که با عبارت CLP شروع شود یک Clavinova است.

یاماها Arius

هر مدلی از پیانوهای یاماها که با YDP را شروع کند یک Arius است.

این دو محدوده تقریباً شبیه به هم هستند و اساساً یک کار را انجام می دهند. یعنی هم از لحاظ صدا و هم احساس مانند یک پیانو آکوستیک به نظر می رسند. با این حال، به زبان ساده آنچه آنها را از هم متمایز می سازد میزان شبیه بودن آنها به یک پیانو آکوستیک است. و همین تفاوت قیمت را بین این دو سری نیز توجیه می کند.

مقایسه Yamaha CLP و YDP: تفاوت های بین Clavinova وArius

بیایید کمی بیشتر توضیح دهیم و به تفاوت در احساس و صدا بین پیانوهای دیجیتالی Yamaha CLP Clavinovas و YDP Arius نگاه کنیم.

اکشن پیانو (احساس)

اکشن همان چیزی است که ما آن را احساس کلیدها می نامیم. اکشن شامل همه چیزاست از لمس واقعی کلید ها گرفته، تا احساسی که هنگام نواختن دارند، و همچنین نحوه بازگشت آنها به موقعیت اصلی خود پس از فشار دادن. اکشن کلیدی در ابتدایی ترین مدل Clavinova یعنی CLP-625 اکشن ( Graded Hammer 3X (GH3Xاست و بیشتر از هر اکشن کلیدی دیگری در سری YDP شبیه یک پیانو آکوستیک است. با افزایش بیشتر در محدوده Clavinova، اکشن کلیدی نیز بهبود می یابد. پیانو یاماها CLP-625 و CLP-635 دارای عملکرد GH3X هستند، پیانو یاماها CLP-645 دارای اکشن Natural Wood X (با استفاده از چوب واقعی برای کلیدها، مانند پیانو آکوستیک) و CLP675 و 685 دارای جدیدترین و معتبرترین اکشن کلیدی یاماها تا به امروز به نام GrandTouch هستند.(جهت اطلاعات بیشتر در مورد اکشن های کلیدی پیانوهای دیجیتالی یاماها به صفحه انواع کلاویه پیانوهای دیجیتالی یاماها مراجعه کنید.)

اکشن پیانو (احساس)

همه پیانوهای هر دو سری YDP و CLP Yamahaدارای کلیدهای سنگین هستند، بنابراین شاید برایتان سوال باشد که همه این مدل ها چقدر می توانند متفاوت باشند. آیا واقعاً به حرکتی نیاز دارید که تا حد امکان به پیانو آکوستیک نزدیک باشد؟ برای کسی که تازه شروع به کار کرده است، ممکن است متوجه همه تفاوت های ظریف نشود. با این حال، یک نوازنده باتجربه، خیلی سریع متوجه این تفاوت ها می شود.

یک اکشن پیانو خوب به احتمال زیاد منجر به تکنیک بهتری می شود. اکثر درس های پیانو و در واقع، امتحانات پیانو بر روی پیانو آکوستیک انجام می شود (برخی از مراکز امتحانی ممکن است دارای یک پیانوی گرند نیز باشند) بنابراین اگردرخانه وسیله ای دارید که بیشتر شبیه به آن است، تفاوت کمتری را احساس خواهید کرد. اگر واقعاً در مورد نواختن پیانو جدی هستید، می خواهید تا آنجا که ممکن است این نواختن معتبر باشد و دارای ویژگی های ظریف مانند بازگشت کلید به موقعیت اصلی خود باشد، CLP685، یک انتخاب مناسب است. کلید های سنگین برای کسانی که به طور مرتب روی پیانوی گرند آکوستیک می نوازند حیاتی است به بیان دیگراحساس اصیل بسیار مهم است.

تفاوت صدا بین Clavinova و Arius

موتور صدا در YDP ها کاملاً با موتورهای CLP Yamaha متفاوت است. همه پیانوهای CLP Yamaha دارای نمونه هایی از دو مورد از بهترین کنسرت های بزرگ جهان هستند. یاماها CFX و Bosendorfer Imperial اما YDP ها دارای موتور صوتی "Pure CF" هستند که از پیانوی بزرگ CFIII یاماها نمونه برداری می کند. آیا تفاوتی وجود دارد؟ جواب ساده است، بله. در حالی که صدای پیانو در Clavinovas، به گوش من، بسیار معتبر است، نمی توان انکار کرد که YDP ها همچنین دارای صدای پیانو هستند که مبتدیان می توانند به خوبی با آن کنار بیایند.

اگر به مشخصات Clavinovas نگاه کنید، ممکن است چیزی به نام مدل سازی رزونانس مجازی (VRM) در CLP-635 به بالا مشاهده کنید. و نظیر آن را در CLP625 یا هیچ یک از مدل های YDP نمی توانید پیدا کنید. VRM به صورت دیجیتالی تمام طنین مکانیکی را که در هنگام نواختن پیانو آکوستیک به دست می آورید بازسازی می کند-هنگامی که چکش به صورت آکوستیک به سیم می زند، تفاوت های ظریف دیگری را نیز به دست می آورید، مانند سیم های نواخته نشده که بسیار بی صدا طنین انداز می شوند. نتیجه VRM صدایی غنی تر و ارگانیک است چیزی که اگر مرتباً پیانو آکوستیک بنوازید، به آن عادت کرده اید اما لزوماً قادر به توضیح آن نخواهید بود.

تفاوت دیگر بین Arius و Clavinova نحوه صدای هدفون آنها است. یکی از بزرگترین مزایای پیانو دیجیتالی نسبت به آکوستیک، توانایی تمرین بی سر و صدا است و سری CLP600 با نمونه گیری دو گوش آن را در سطح بالایی قرار داده است. به بیان ساده تر، وقتی در هنگام نواختن پیانوی CLP600 هدفون می زنید، گویی در حالت نوازندگی پیانوی بزرگ 100 هزار پوندی یاماها CFX کنسرت نشسته اید. صدا به صورت استریو فوق العاده شما را در برمی گیرد، همانطور که اگر یک پیانو گرند آکوستیک را می نواختید صدار در مقابل شما بود نه فقط در گوش هایتان. در ابتدا این احساس بسیار عجیب به نظر می رسد! این باعث می شود نواختن با هدفون طبیعی تر شود و شما را قادر می سازد تا مدت طولانی تری بدون خستگی گوش این کار را انجام دهید.

مقایسه صدا در Yamaha CLP و YDP

نتیجه گیری

می شود به جزییات بیشتری نیز اشاره کرد، اما تفاوت های اصلی بین Yamaha CLP Clavinovas و Arius YDPs در بالا مشخص شده است. پیانوهای YDP یاماها برای افرادی که می خواهند یک صفحه کلید با کلید های سنگین و با طراحی کابینت پیانو سنتی متناسب با بودجه خود داشته باشند عالی هستند. به بیان دیگر اگر در نواختن جدی نیستید و مطمعن نیستید که ایا به نواختن پیانو ادامه خواهید داد یا نه، انتخاب YDP گزینه ی بهتری خواهد بود.

جهت مشهاده محصولات YDP میتوانید به لینک های زیر مراجعه کنید:

اما اگر می دانید که در نواختن جدی هستید و سالیان سال به آن ادامه خواهید داد انتخاب CLP Yamaha گزینه ی بهتری خواهد بود. به این معنی که در سال های بعد نیازی به ارتقاء نخواهید داشت. چرا که اکشن کلیدی GrandTouch در مدل های CLP675 و 685 پیانیست های با تجربه را راضی خواهد کرد چه برسد به نوازندگان مبتدی و کم تجربه.
 

پست را به اشتراک بگذارید:

پست های مرتبط:

0 کامنت

ارسال کامنت

captcha