یاماها با زمینه تولید پیانو دیجیتال غریبه نیست. یاماها به لطف سابقه طولانی خود به عنوان سازنده ی پیانو های گرند کنسرت در جهان، سزاوارانه یکی از محبوب ترین برند های موجود در بازار است. در بررسی امروز، ما در مورد یاماها YDP-145، محصول برادر YDP-165 بحث خواهیم کرد. اگر به مجموعه ویژگی های YDP-165 علاقه مند بودید، اما توانایی خرید آن را نداشته اید، YDP-145 ممکن است گزینه ی جایگزین مناسبی باشد.

این ساز جز مجموعه آریوس یاماها میباشد که برای نوازندگان مبتدی و سطح متوسط که دنبال پیانوی دیجیتالی با قیمت معقول، و با کارکرد مناسب و طراحی زیبا به عنوان یک قطعه مبلمان می گردند، طراحی شده است.

مشخصات یاماها YDP-145

تعداد کلیدصفحه کلید 88 کلیدی با وزن کامل با صفحه کلیدهای مشکی مات
نوع اکشناکشن استاندارد چکش درجه بندی شده (GHS)
انوع حساسیت لمسیسخت، متوسط، نرم، ثابت
صداYamaha CFX
عناصر صدای شبیه سازی شده(VRM Lite)، key off samples
پلیفونی192 نت
تعداد صدا10 صدای ساز (3 پیانو)
امکانات صدایی دیگر50 آهنگ پیانو از پیش تعیین شده + 10 آهنگ دمو + 303 آهنگ آموزشی
حالت های نوازندگیDual/Layers, Duo Mode
ضبط صدا:2 ترک MIDI
بلندگوها8 وات + 8 وات (2 × 12 سانتی متر)
اتصالاتUSB to Host, Headphone jacks (2)
اتصالات دیگرUSB Audio Interface function
ابعاد135.7 × 42.2 × 81.5 سانتی متر (53.4 × 16.6 × 32 اینچ)
وزن38 کیلوگرم (83 پوند، 12 اونس)
تاریخ عرضه به بازارآوریل 2022

طراحی

طراحی YDP-145 با مدل قبلی خود، YDP-144 یکسان است. این پیانو از یک طراحی استاندارد دیجیتال پیانو استفاده می کند که سادگی را هدف قرار می دهد و به خوبی در ایجاد حس آشنایی به هر پیانیستی کار می کند. 

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

از نظر ظاهری، نمای بیرونی به سبک کنسول YDP-145 به لطف شاسی چوبی آن، زیبایی پنل جلویی یک پیانوی گرند را یادآوری می کند. بافت سطح چوب صاف و ساخت سنگین واقعاً حس کیفیتی را ایجاد می کند که با پیانو های دیجیتال قابل حمل نمیتوانید به دست آورید. از نظر عملکرد، YDP-145 بسیاری از خواسته های اساسی که از یک پیانوی دیجیتالی به سبک مبلمان نیاز دارید را دارد، و همه قطعات متحرک مانند پایه موسیقی و کاور کلید ها، عملکردی مشابه با پیانو های کنسرت های آکوستیک را دارد. 

YDP-145 در 4 رنگ (روزوود تیره، سیاه، سفید خاکستری و سفید) عرضه می شود. در مناطق خاصی در جهان ممکن است فقط رنگ های سیاه و سفید عرضه شوند. از نظر کیفیت ساخت، من هیچ شکایتی در مورد YDP-145 ندارم. ساز محکمی است که به زیبایی ساخته شده است و در عین حال محکم است. بیایید اکنون جنبه عملکردی طراحی را مورد بحث قرار دهیم. به ‌عنوان یک پیانوی دیجیتال سبک کنسولی، پیانو یاماها مدل YDP-145 دیجیتال با سه پدال با soft, sostenuto، sustain درست روی شاسی تعبیه شده‌ است.

پدال‌ ها از فلز ساخته شده‌ اند و که با وزن سنگین خود یک تجربه نوازندگی نسبتاً واقعی تبدیل  تداعی می ‌کند. توجه داشته باشید که پدال دمپر از عملکرد نیم پدال نیز پشتیبانی می ‌کند، که ساستین سبک‌ تری را که در هنگام فشار دادن پدال ساستین تا نیمه به پایین به دست می‌ آورید شبیه سازی می ‌کند و به وضوح YDP-145 می‌ افزاید.

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

من قطعا طراحی YDP-145 و را یک طراحی خوب میدانم. سری YDP همیشه به عنوان نمونه خوبی از کیفیت ساخت و زیبایی شناسی مد نظر بوده است و این شاخصه در آن هنوز هم پابرجا ست.

کیبورد

همانطور که همیشه می گوییم، شایستگی یک پیانوی دیجیتال تا حد زیادی از کیفیت صفحه کلید آن ناشی می شود. حتی اگر یک پیانوی دیجیتال با سمپل های پیانو آکوستیک فوق ‌العاده واقعی همراه باشد، اگر صفحه کلید آن به اندازه ی کافی پاسخگو نباشد و یا غیرواقعی باشد، کیفیت کلی پیانو زیر سوال می رود.

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

YDP-145 با اکشن کلیدی چکش درجه ‌بندی شده استاندارد (GHS) عرضه می‌ شود که همان اکشنی است که در نسخه ‌های قبلی آنها دیده می ‌شود. صفحه کلید GHS اندازه کامل، وزن کامل دارد و دارای درجه بندی عنوان است، به این معنی که رجیسترهای پایین تر از اکتاوهای بالایی عملکرد سنگین تری دارند. صفحه کلید ها از جنس پلاستیک صاف هستند، اما روی کلیدهای مشکی رنگ مات زیبایی وجود دارد. از نظر احساس، این کلید ها خوب  به نظر می رسند و مطمئناً می‌ توانید از اکشن‌ های کلیدی GHS بدون هیچ مشکلی استفاده کنید.

صدا در YDP-145

جدا از کلیدهای پیانوی دیجیتال، نحوه صدای آن نیز به همان اندازه مهم است. حتی اگر یک پیانوی دیجیتال مجهز به کلیدهای کاملا چوبی باشد که مستقیماً از یک  پیانوی کنسرت Steinway آمده باشند اما صدای پیانو مناسب نباشد شما یک کیفیت مناسب را دریافت نمیکنید.

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

خوشبختانه، YDP-145 شما را ناامید نمیکند. یاماها بیخودی یکی از پیشرو ترین طراحان پیانوگرند کنسرت در جهان نیست، و YDP-145 با موتور صدای CFX خود در زمینه ی صدا دارای یک کیفیت فوق العاده است.

خرید پیانو یاماها مدل YDP-145

در مجموع، YDP-145 دارای 10 صدا است، یعنی:

  • 3 نوع صدای پیانو گرند کنسرت CFX (نرمال، ملو و پاپ)
  • 2 صدای پیانو الکتریک
  • 2 ارگان (پایپ و جاز)
  • 1 هارپسیکورد
  • 1 ویبرافون
  • 1 گروه استرینگ ارکسترال

صدای CFX GRAND PIANO 

نام موتور CFX از پیانو گرند کنسرت CFX یاماها، به ‌ویژه پیانو 9' CFX می ‌آید که به دلیل صدای تمیز و انعطاف پذیرش شناخته شده است. ساز اصلی 9 اینچی CFX مهمان سالن ‌های تمرین بزرگ و استودیو های ضبط در سراسر جهان است و کیفیت خارق العاده ی آن شهره ی عام و خاص است.

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

سمپل صدای CFX، که قبلاً فقط در پیانو های دیجیتال رده بالا کلاوینوا یاماها در دسترس بود، می ‌تواند بیس متعادل و اوج‌ های نرم ابریشمی نسخه اصلی را به تصویر بکشد، و توانایی اصلی را برای تناسب با هر سبکی، خواه کلاسیک یا معاصر ایجاد کند. سمپل های ارائه ‌شده  ی CFX به لطف ضبط‌ های دقیق و استفاده آزادانه از سمپل های چند گانه بسیار پاسخگو هستند. این به این معنی است که در حین نواختن با شدت های دینامیکی مختلف، نمونه متفاوتی را راه اندازی می کنید.

از نظر مشخصات صوتی، من پیش تنظیم بزرگ CFX را کاملاً "مطبوع و گوش نواز" توصیف می کنم. برخلاف سازهای محصولات رقیب، سازهای یاماها تمایل دارند از ضبط های طبیعی با حس فضایی که در برخی از میکروفون های اتاق وجود دارد استفاده کنند که این عالی به نظر می رسد، حتی اگر جلوه های Reverb را جدا کنید. موتور CFX نیز نسبت به YDP-144/S34 اصلی ارتقا یافته است. تفاوت بزرگ، Virtual Resonance Modeling Lite (VRM Lite) است که این قابلیت نیز از خط تولیدی کلاوینوا وام گرفته شده است.

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

هدف از مدل‌ سازی رزونانس گرفتن رزونانس سمپاتیکی است که در یک پیانوی واقعی اتفاق می ‌افتد، که به موجب آن ارتعاش یک سیم باعث می ‌شود تا سیم‌ های دیگر حتی بدون برخورد چکش به ارتعاش درآیند. این به نواختن شما احساس غنا می بخشد و قطعاً جذاب به نظر می رسد. تکنولوژی رزونانس شبیه‌ سازی ‌شده ی استفاده شده بر روی  YDP-145در عمل یک تکنولوژی ظریف است، اما من هنگام مقایسه YDP-145 جدید با YDP-144 اصلی متوجه آن شدم. در حالی که YDP-144 دارای یک گزینه رزونانس استرینگ بود، اما این افکت در YDP-145 بسیار آشکار تراست. صدای پیانو در اینجا واقعاً خوب است و به راحتی بهترین بخش در مورد YDP-145 است.

صداهای دیگر

ارگان ‌ها نیز مناسب هستند و ارگان جاز به لطف بلند گوی چرخشی شبیه ‌سازی‌ شده آن بسیار غنی است. فقط حیف است که نمیتوانید سرعت چرخش را تغییر دهید.

یک گروه استرینگ ارکسترال نیز با کیفیت مناسب وجود دارد. من از استفاده از این افکت های استرینگ به صورت layer در حالت dual لذت بردم، زیرا آنها می توانند کمی غنا به تصنیف های پاپ اضافه کنند.

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

در نهایت، صدای هارپسیکورد و ویبرافون نیز روی پیانوی یاماها مدل YDP-145 وجود دارد. 

به طور طبیعی، در هیچ یک از این صداهای جانبی به اندازه ی صداهای اصلی پیانو به جزئیات توجه نشده است صرف نظر از این، کیفیت آنها از خوب تا بالاتر از حد متوسط دسته بندی میشوند، که آنها را به یک ویژگی خوب تبدیل می کند که مجموعه ویژگی های YDP-145 را گسترش می دهد.

من می خواهم به فقدان صدای باس اشاره کنم. برخی از کیبوردیست ‌ها ممکن است صدای بم الکتریکی را برای تمرین تقسیم دست چپ بخواهند، کاری که در YDP-145 امکان انجام آن نیست. اگرچه، عدم وجود صداهای بم نیز ممکن است به دلیل حذف حالت Split به طور کلی باشد.

افکت ها در YDP-145

پیانو یاماها مدل YDP-145 شامل 4 افکت اصلی است:

  1. ریورب
  2. کنترل هوشمند صوتی
  3. محدود کننده صدا
  4. بهینه ساز استریوفونیک

واحد Reverb به کاربران اجازه می دهد تا با قرار دادن سمپل های های پیانو در یک فضای شبیه سازی شده، صدایی طبیعی را به تولید کنند. 4 الگوریتم مختلف در پیانو یاماها مدل YDP-145 وجود دارد:

  • Recital Hall
  • Concert Hall 
  • Chamber Reverb
  • Club Reverb

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

کنترل هوشمند صوتی (IAC) ادعا می کند که به صورت پویا کیفیت صدا را بر اساس حجم کلی دستگاه تنظیم می کند. به نظر می رسد این توضیحات نشان می دهد که این کمپرسور است که حجم نوازندگی شما را در محدوده کامل اکتاو تنظیم می کند. من شخصاً این تنظیم را در طول تست نوازندگی خود لمس نکردم، زیرا در هنگام روشن و خاموش شدن این افکت تلاش می ‌کردم تفاوت‌ هایی را بشنوم. متخصصان ممکن است بخواهند این افکت را خاموش کنند.

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

Volume Limiter یا محدود کننده ی صدا یک ویژگی جدید در YDP-145 است و در واحدهای قبلی گنجانده نشده است. این یک ویژگی ایمنی بسیار ساده است که در صورت خرید YDP-145 برای کودکان ممکن است ایده آل باشد. این اثر به سادگی حداکثر حجم خروجی را به یک آستانه از پیش تعریف شده محدود می کند، که از آسیب گوش به دلیل دامنه های بیش از حد بلند محافظت می کند.

در نهایت، Stereophonic Optimizer وجود دارد. این افکت تنها در هنگام گوش دادن از طریق هد فون فعال است و حس طبیعی نواختن یک پیانوی گرند کنسرت واقعی را در حالی که در موقعیت معمول روی نیمکت نشسته اید، شبیه سازی می کند.

پلیفونی

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

پیانو یاماها مدل YDP-145 با 192 نت پلی‌فونی ارائه می ‌شود که برای اکثر آهنگ‌ ها، اگر نه همه، بدون در نظر گرفتن ژانر، کاملاً کافی است.

بلندگو ها در YDP-145

YDP-145 شامل بلندگو های استریو 8 واتی است که آن را از مدل قبلی خود یعنی YDP-144 به ارث برده است. همانطور که در بررسی قبلی YDP-144 اشاره کردیم، این بلندگو ها ممکن است روی کاغذ ضعیف به نظر برسند، اما در عمل دارای کارکرد مناسبی هستند. مدل جدیدتر صدای بهتری دارد، اما این به دلیل ارتقاء موتور صدا است و نه به دلیل طراحی مجدد بلندگو. بلندگو های YDP-145 با بلندگو های YDP-144 یکسان هستند. بلندگو های 8 واتی در مقایسه با بلندگو های 20 واتی YDP-165 ممکن است به نظر یک کاهش رتبه محسوب شوند، اما اینها به هیچ وجه بلندگو های بدی نیستند.

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

YDP-165 بدیهی است که در غنای خروجی بلندگو برنده است، اما YDP-145 نیز سطح مشابهی از وضوح را ارایه می دهد.

امکانات YDP-145

مجموعه ویژگی های YDP-145 اساساً با YDP-144 یکسان است.

حالت های نوازندگی YDP-145

پیانو یاماها مدل YDP-145 دارای 2 حالت Duo و Dual است. حالت Dual همان چیزی است که ما معمولاً به آن "حالت layer" می گوییم، که به کاربران اجازه می دهد دو صدا را با هم ترکیب کنند به طوری که در هر فشار کلید به طور همزمان آن دو صدا ایجاد شوند.

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

استراتژی من برای آزمایش این شامل ترکیب پیش تنظیم پیش فرض پیانو با استرینگ است. با تنظیم گروه ارکستر روی حجم کم، این یک منظره صوتی حماسی و غنی ایجاد می کند که برای قطعات با رهبری آواز واقعاً خوب عمل می کند.
حالت Duo صفحه‌ کلید را به دو قسمت تقسیم می‌ کند که هر یک از آنها محدوده اکتاو یکسانی دارند. این در درجه اول برای معلمانی طراحی شده است که دروس انفرادی را تدریس می کنند، که می توانند در کنار دانش آموزان خود برای تدریس راحت بنشینند.

خرید پیانو یاماها مدل YDP-145

کارکرد ها

YDP-145 با وجود دکمه های کنترلی محدود، دارای چند عملکرد قابل تغییر است. برخی از موارد ضروری عبارتند از:

ترانسپوز. این به شما امکان می دهد کلید نواخته شده را تغییر دهید. ترانسپوزها را می ‌توان از 6- به 6+ با افزایش 1 نیم‌ تون تغییر داد.
مترونوم. با فشار دادن دکمه مترونوم، مترونوم داخلی فعال می شود. تمپو،  میزان صدای مترونوم را می توان تغییر داد.
مستر تیونینگ. تنظیم مرکزی صفحه کلید را می توان در مراحل 0.2 هرتز تغییر داد. گام پیش فرض 440.0 هرتز استاندارد برای Middle A است.

ضبط و پخش 

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

YDP-145 شامل 10 آهنگ دمو و 50 قطعه کلاسیک است. همچنین 303 آهنگ آموزشی نیز وجود دارد. برای ضبط آهنگ های خود، یک دکمه ضبط اختصاصی با امکانات اولیه ضبط وجود دارد. هر آهنگ ضبط شده می تواند از دو قسمت تشکیل شده باشد که به شما امکان می دهد قسمت های چپ و راست را جداگانه ضبط کنید.

ضبط کننده به جای Audio از MIDI استفاده می کند، به این معنی که تنظیمات صدا را می توان پس از ضبط اولیه تغییر داد و تغییرات بلافاصله اعمال می شود. که یک امکان فوق العاده است. متأسفانه، YDP-145 تنها می تواند تا 1 آهنگ را در هر بار ذخیره کند. برای ذخیره آهنگ های بیشتر، باید از یک سیستم ذخیره سازی خارجی استفاده کنید.

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

خوشبختانه، راه ‌های دیگری برای گسترش عملکرد ضبط YDP-145 وجود دارد که از طریق گزینه‌ های اتصال تسهیل می ‌شود.

اتصالات YDP-145

YDP-145 با حداقل مجموعه ای از گزینه های اتصال ارائه می شود، اما موارد ضروری برای کسانی که به آنها نیاز دارند وجود دارد. اولاً، دو جک هد فون استریو 1/2 اینچی وجود دارد، اگرچه میتوان از آنها به عنوان خروجی صدا برای آمپلی فایر های خارجی در زمانی که بلندگو ها کافی نیستند استفاده کرد. فقط توجه داشته باشید که اگر از هد فون با جک های کوچک 8/1 اینچی استفاده می کنید، ممکن است به مبدل نیاز داشته باشید.

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

پورت USB to Host نوع B در زیر صفحه کلید قرار دارد و به YDP-145 اجازه می دهد با رایانه شخصی یا دستگاه هوشمند ارتباط برقرار کند. این امکان ضبط MIDI را مستقیماً در نرم افزار اختصاصی فراهم می کند، که بسیار راحت تر از استفاده از ضبط کننده داخلی محدود است. همچنین دارای قابلیت USB Audio است! در نهایت، پورت پدال وجود دارد، جایی که فیش پدال سافت/سوستنوتو/دمپر وصل میشود.

USB AUDIO INTERFACE

همانطور که اشاره شد، YDP-145 دارای عملکرد USB audio است. این بدان معنی است که شما می توانید سمپل های عالی CFX را مستقیماً از طریق یک اتصال USB ضبط کنید، بدون اینکه نیاز به مقابله با دردسر یک رابط صوتی خارجی داشته باشید.

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

تنها کاری که باید انجام دهید این است که YDP-145 را به رایانه شخصی خود متصل کنید. هنگامی که درایورهای لازم نصب شدند و digital audio workstation YDP-145 را شناسایی کرد و میتوانستم بلافاصله ضبط خروجی های صوتی را شروع کنم. اگر شما فردی هستید که هر از گاهی ضبط می کنید، این یک ویژگی فوق العاده است و من صمیمانه امیدوارم که تولیدکنندگان بیشتری شروع به گنجاندن آن در محصولات خود کنند.

برنامه همراه smart pianist

همه محصولات موجود در مجموعه آریوس YDP یاماها از برنامه همراه Smart Pianist در iOS و Android پشتیبانی می کنند. خود برنامه به شما امکان می دهد تنظیمات YDP-145 را از طریق رابط صفحه نمایش لمسی دستگاه هوشمند خود تغییر دهید. برای افرادی مانند من، این یک پیشرفت قطعی نسبت به ترکیبات دکمه/کلید بدون علامت بر روی دستگاه است. با این حال، YDP-145 از اتصال بلوتوث پشتیبانی نمیکند اگر میخواهید از این برنامه استفاده کنید، باید دستگاه هوشمند خود را به پورت USB به Host متصل کنید که در زیر صفحه کلید قرار دارد.

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

خرید پیانو یاماها مدل YDP-145

تجهیزات جانبی YDP-145

  1. Yamaha YDP-145 با لوازم جانبی زیر ارائه می شود:
  2. کتابچه راهنمای کاربر 
  3. کتاب موسیقی با 50 آهنگ کلاسیک
  4. آداپتور 
  5. صندلی (در بعضی کشورها بدون صندلی ارایه میشود)

همچنین پیچ ها و قطعات مورد نیاز برای مونتاژ YDP-145 را در داخل تعبیه شده است. این همه چیزی است که برای شروع نوازندگی به آن نیاز دارید.

در اینجا چند توصیه تکمیلی وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

هد فون YDP-145

برای جلسات تمرین آخر شب، به یک پ هد فون نیاز دارید. جک های هد فون YDP-145 تمیز هستند و باید با هر جفت هدفونی به خوبی کار کنند. هد فون زمانی که می ‌خواهید به صورت خصوصی تمرین کنید و فقط روی نواختن خود تمرکز کنید و مزاحم دیگران و اطرافیان  خود نشوید، بسیار مفید است. علاوه بر این، یک هد فون خوب، صدای واضح‌ تر و دقیق‌ تری نسبت به بلند گوهای آنبرد ارائه می ‌کند.

برای یادگیری نحوه انتخاب بهترین هد فون برای صفحه کلید خود، این راهنما را بررسی کنید.

نقد و بررسی پیانو یاماها مدل YDP-145

بهترین هدفون برای پیانوهای دیجیتال

پست را به اشتراک بگذارید:

پست های مرتبط:

0 کامنت

ارسال کامنت

captcha