بررسی Yamaha YDP-103 : کوچکترین عضو خانواده ی Arius  

چندی پیش ، یاماها خط پیانوهای دیجیتالی خانگی Arius خود را با یک مدل جدید به نام-Yamaha YDP-103-گسترش داد.
این مقرون به صرفه ترین پیانوی دیجیتالی یاماها است که در یک کابینت قرار دارد و یکی از ارزان ترین پیانوهای کنسولی در بازار است. برادران بزرگتر YDP-103،  YDP-144 و YDP-164 هستند که در سال 2016 معرفی شدند. آنها همچنان محبوب ترین مدل در خط Arius هستند. YDP-103 ذاتا یک پیانوی مبتدیست و هیچ نوآوری یا ابتکاری ارائه نمی دهد. علیرغم این واقعیت که YDP-103 از نظر امکانات  تا حدودی یک پیانوی مبتدی است اما هنوز هم برای افرادی که می خواهند پیانو دیجیتالی سنتی با قیمت مقرون به صرفه انتخاب کنند بسیار محبوب است.

بنابراین بیایید نگاهی دقیق تر به این ساز بیندازیم و دریابیم که آیا واقعاً یک پیانو ی  مبتدی  مناسب برای شروع نوازندگیست یا گزینه های بهتری برای بررسی وجود دارد.

Yamaha YDP-10

مشخصات Yamaha YDP-103

  • طراحی کابینت ، 3 پدال پیانو (پشتیبانی از نیم پدال)
  • صفحه کلید 88 کلیدی با وزن کامل و صفحه کلیدهای مشکی مات
  • نوع کلاویه: Graded Hammer Action
  • حساسیت لمسی (سخت ، متوسط ، نرم ، ثابت)
  • صدا: نمونه گیری استریو AWM
  • چند صدایی 64 نت
  • 10 صدای ساز (2 پیانو)
  • حالت ها: Duo ، Dual
  • بلندگوها: 6W + 6W 
  • اتصالات: USB ، هدفون ، جک پدال sustain
  • 135 * 42 * 81 سانتی متر (53.4 اینچ * 16.6 اینچ * 32 اینچ)
  • 37.5 کیلوگرم (82 پوند. 11 اونس)

خرید محصول Yamaha YDP-103

طرح

YDP-103 با به سادگی در یک جعبه سنگین بزرگ بسته بندی شده است که شامل تمام قطعات (پایه ، پدال ، صفحه کلید) و نیمکت Yamaha BC-100DR است.نیمکت بسیار ابتدایی است اما مفید و کاربردی است. 

باکس Yamaha YDP-103

جهت استفاده از YDP-103 ابتدا نیاز دارید قطعات آن را به هم وصل کنید این سر هم سازی تقریبا برای تمام مدل های یاماهای از این نوع یکسان است.کل فرایند نباید بیش از 30 دقیقه طول بکشد. تنها چیزی که نیاز دارید یک پیچ گوشتی معمولی است ابتدا پایه پیانو را سرهم بندب کنید  سپس آن را خود صفحه کلید وصل کنید. لازم به ذکر است پیانو به تنهایی بسیار سنگین است (حدود 82 پوند) ، وزن آن در  جعبه حتی سنگین تر هم است.اگرچه شما احتمالاً قادر خواهید بود تمام قطعات را به تنهایی جمع آوری کنید ، اما من توصیه می کنم از کسی بخواهید که به شما کمک کند ، به ویژه هنگامی که صفحه کلید را روی پایه سوار می کنید.برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه مونتاژ YDP-103 (یا هر مدل دیگر Arius) می توانید در یوتیوب سرچ کنید.
اندازه پیانو مشابه سایر پیانوهای دیجیتالی با طراحی سنتی مانند Roland RP-102 ، Kawai KDP110 و غیره است.

برای مقایسه ابعاد YDP-103 با ابعاد رقبا به جدول مقایسه زیر توجه کنید.

وزنارتفاععمقپهناکلیدهانام
82.6 پوند3216.653.4"88Yamaha YDP-103
83.7 پوند3216.653.488Yamaha YDP-144
83.3 پوند32.116.254.388Yamaha RP-102

YDP-103 به مانند یک پیانو معمولی دارای 3 پدال است. پدال دمپر از عملکرد نیم پدال پشتیبانی می کند ، که به شما اجازه می دهد به تدریج میزان sustain مورد نظر خود را تغییر دهید.( پدال ساستین یا پدال دمپر به پیانیست ها امکان می دهد تا صدا را حتی زمانی که نت تمام شده به صورت طولانی تر و کش دارتری حفظ کنند. وقتی پدال ساستین را پایین نگه می دارید، تا زمانی که آن را رها نکنید نت ادامه پیدا می کند و صدا می دهد).

پدال YDP-103

چیزی که من در مورد پیانوهای یاماها دوست دارم کیفیت ساخت آنهاست. پیانو از چوب واقعی ساخته نشده است ، اما دارای خرده های چوبی است که بسیار زیبا به نظر می رسد. پیانوی ydp 103 مورد آزمایش من ساخت اندونزی بود. اگرچه YDP-103 در محدوده قیمت پایین تری قرار دارد ، اما اصلا ارزان به نظر نمی رسد. متریال استفاده شده بسیار با کیفیت است و پیانو خود محکم است و حتی وقتی به کلیدها ضربه می زنید تکان نمی خورد. YDP-103 دارای روکش کلید کشویی است که به محافظت از کلیدها در برابر گرد و خاک کمک می کند. کار با YDP-103 بسیار ساده است فقط دو دکمه و کلید تنظیم صدا دارد.

 دکمه کنترل صدا در YDP-103

YDP-103 فقط در رنگ روز وود تیره موجود است (YDP-103R نام کامل مدل است). برخی ممکن است از نبود رنگ بندی و به ویژه رنگ مشکی ناامید شوند.اما من در واقع رنگ روز وود را دوست دارم و باید بگویم که این رنگ تقریباً جهانی است. کمی تیره تر از تصاویر به نظر می رسد و از فاصله دور تقریبا سیاه است.

صفحه کلید

YDP-103 دارای 88 کلید حساس به لمس و با وزن کامل است.این صفحه کلید) Graded Hammer Standard (GHS نامیده می شود. و در آن از چکش های کوچک واقعی برای شبیه سازی عملکرد یک پیانو واقعی استفاده  شده است.شما می توانید این صفحه کلید را تقریباً روی تمام پیانوهای دیجیتالی سطح مبتدی یاماها از جمله P-45 ، P-115 ، YDP-143 و غیره پیدا کنید. این یک قابلیت مناسب از یک صفحه کلید سطح مبتدی است که لمس نسبتاً واقع گرایانه و شبیه به کلیدهای واقعی پیانو آکوستیک را ارایه می دهد.با این اوصاف ، این قابلیت صفحه کلید (GHS)مدتی است که وجود دارد و من فکر می کنم زمان آن رسیده است که یاماها آن را ارتقا دهد. صفحه کلید YDP-103 دارای اثر "درجه بندی شده" است ، به این معنی  که کلاویه های این پیانو مشابه پیانوهای اکوستیک در اکتاوهای بالا دارای وزن کمتر و در اکتاوهای پایین سنگینتر هستند,  این ویژگی منجر به  ایجاد تکنیکی یکسان با نوازندگی پیانوی اکوستیک می باشد  

 صفحه کلید YDP-103

صفحه کلید نیز حساس به لمس است و به نیرویی که با آن کلید زده اید پاسخ می دهد. میزان صدا بسته به میزان محکم و یا آرام نواختن شما تغییر می کند. همچنین می توانید  میزان حساسیت لمسی کیبورد را متناسب با سبک نوازندگی خود تنظیم کنید.  برای این کار شما می توانید از میان 4 مورد پیش فرض  تنظیمات حساسیت لمسی دستگاه انتخاب کنید: سخت ، متوسط ، نرم و ثابت.
هنگامی که دکمه ی  تنظیم "ثابت"(fixed) انتخاب می شود صرف نظر از میزان نیرویی که به کلیدها وارد می کنید ، میزان صدا تغییر نمی کند. در عین حال ، تنظیمات "سخت" (hard)پویاترین تغییرات را در نحوه ی نواختن به شما ارایه می دهد که از نرم ترین شیوه ی نواختن( pianissimo )شروع می شود و با بلندترین صدای نواختن(fortissimo) خاتمه می یابد ( لازم است برای به دست آوردن بلندترین صدا محکم کیبورد را لمس کنید)

صفحه کلید YDP-103
 

برای کسانی که لمس سبک تر را ترجیح میدهند تنظیم "نرم" (soft) ایده آل خواهد بود.
این تنظیمات نواختن را برای کسانی که عادت به صفحه کلیدهای با وزن کامل ندارند فقط با کیبورد های  synth -type سروکار داشتند ، آسان تر می کند. صفحه کلید GHS هیچ نوع شبیه سازی عاج یا آبنوس را روی کلیدها ارائه نمی دهد.کلیدهای سفید  از جنس پلاستیک صاف هستند.  و کلید های مشکی ، رنگ مات مشکی دارند که بسیار زیبا هستند که از لیز خوردن انگشتان در شرایط رطوبت بالا جلوگیری می کند.

صدا

صدای پیانو دیجیتال ، دومین ویژگی مهمی است که هنگام خرید نیاز به توجه بیشتری دارد.در قلب YDP-103 فناوری AWM Stereo Sampling وجود دارد که از آن به طور گسترده ای در پیانوها و صفحه کلیدهای دیجیتالی Yamaha استفاده می شود.
این ابتدایی ترین تن ساز(صدا ساز) از سه تن سازی است که یاماها در حال حاضر از آنها استفاده می کند. دو دستگاه دیگر Pure CF Sound Engine و CFX Sampling هستند. AWM از صدای واقعی یک پیانو گرند  ضبط شده در سطوح مختلف سرعت استفاده می کند تا به طور طبیعی طیف وسیعی از دینامیک ساز صوتی را بازسازی کند. YDP-103 دارای دو تن پیانو گرند متفاوت و 8 صدای ساز دیگر است.
 
صدای اصلی کنسرت پیانوی گرند صدای طبیعی گرم را ارائه می دهد که بسیاری از نوازندگان در سازهای یاماها دوست دارند.
صدای پیانو دوم کمی روشن تر و واضح تر است ، و این را برای موقعیت های گروهی مناسب می سازد. 

بلندگوها

بدیهی است به نسبت زمانی که از بلندگوهای داخلی استفاده می کنید  با استفاده از یک هدفون خوب ، صدای رساتر ، و واضح تری را دریافت می کنید.صحبت از بلندگوشد لازم به ذکر است که YDP-103 دارای دو بلندگوی بیضی شکل 12 در 6 سانتی متر است که مجموع خروجی آنها 12 وات است البته که آنها قدرتمندترین بلندگوهای جهان نیستند ، اما آنقدر بلند هستند که بتوانند بدون استفاده از تقویت کننده خارجی یک اتاق متوسط را آکنده از صدای پیانو کنند.
 

اسپیکر یا بلندگوی YDP-103

بلندگوها داخل کابینت قرار گرفته اند که به صدا اجازه می دهد تا عمق بیشتری داشته باشد.بنابراین علیرغم این واقعیت که YDP-103 و P-45 دارای ویژگی های یکسانی هستند ، YDP-103 به لطف طراحی کابینت آن  دارای صدای بزرگتر و با وضوح بیشتریست .

چند صدایی(POLYPHONY) 

چند صدایی YDP-103

YDP-103 دارای 64 نت چند صدایی است. این حداقل مقدار چند صدایی است که توصیه می کنم در پیانو دیجیتال داشته باشید.
به طور کلی ، هرچه چند صدایی بیشتری داشته باشید ، بهتر است. چند صدایی 64 نت برای نواختن پیانو و سایر صداهای سازها و همچنین برای لایه بندی اولیه (حالت دوگانه) کافی است.در واقع ویژگی های زیادی در YDP-103 وجود ندارد که بتواند از چند صدایی زیادی استفاده کند ، بنابراین 64 نت باید برای برآوردن نیازهای شما. کافی باشد.

امکانات

YDP-103 دارای مترونوم است که یک ابزار عالی است که به شما در فراگیری  ریتم و ... کمک می کند.با استفاده از ترکیبات "دکمه FUNCTION + KEYS" که در دفترچه راهنما پیدا می کنید ، می توانید به راحتی ضربان ، سرعت و میزان مترونوم را تنظیم کنید.برای تنظیم گام YDP-103 ، می توانید از عملکرد Transpose یا Tuning استفاده کنید.عملکرد Transpose به شما امکان می دهد تا گام صفحه کلید را در مراحل نیمه صدا بالا یا پایین بیاورید.می توانید از این عملکرد برای پخش آهنگ در یک کلید دیگر بدون تغییر موقعیت دست خود استفاده کنید. همچنین می توانید آهنگی را که با یک کلید دشوار نوشته شده است به کلید دیگری منتقل کنید تا پخش آن آسان تر شود.از عملکرد تنظیم می توان برای تنظیم دقیق گام ساز در مراحل 0.2 هرتز استفاده کرد تا با ساز دیگر یا یک آهنگ ضبط  شده روی CD  مطابقت داشته باشد.

اتصالات

وقتی صحبت از اتصالات YDP-103 می شود ، همه چیز تقریباً استاندارد است.پیانو مجهز به دو جک هدفون استریو 1/4 اینچی و پورت USB to Host است که در زیر صفحه کلید قرار گرفته اند.از پورت USB می توان برای اتصال YDP-103 به رایانه یا دستگاه iOS برای استفاده از برنامه های آموزشی مختلف و ساخت موسیقی استفاده کرد که امکانات زیادی را برای ایجاد ، یادگیری و سرگرمی موسیقی پیش روی نوازنده می گذارد.برای اتصال پیانو به رایانه ، به یک کابل USB A-B نیاز دارید که می توانید آن را در هر فروشگاه لوازم الکترونیکی با قیمت بسیار ارزان خریداری کنید. 

اتصالات YDP-103

در مورد iPhone یا iPad ، باید آداپتور دوربین Lightning to USB را نیز خریداری کنید.برای دستگاه های iOS ، یاماها یک برنامه رایگان به نام Digital Piano Controller ایجاد کرده است که به شما امکان می دهد با استفاده از رابط بصری روی صفحه به راحتی از صداها و ویژگی های YDP-103 استفاده کنید.

اتصال جانبی YDP-103

تجهیزات جانبی

Yamaha YDP-103 با لوازم جانبی زیر ارائه می شود:

  • نیمکت
  • آداپتور برق AC
  • کتابچه راهنمای کاربر

نکته ی مثبت در مورد پیانوهای دیجیتالی کنسولی در مقایسه با پیانوهای قابل حمل این است که نیازی به خرید لوازم جانبی مانند پایه یا پدال ندارید.در مورد YDP-103 ، حتی نیازی به خرید نیمکت ندارید زیرا  جز لوازم همراه با پیانو است.با این حال ، یک چیز وجود دارد که می باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید. البته  که در مورد هدفون صحبت می کنم!
برای وقتی  که می خواهید در خلوت تمرین کنید ، بر نواختن خود تمرکز کنید ویا مزاحم دیگران نشوید. هدفون ابزار بسیار مناسبیست
علاوه بر این ، یک جفت هدفون خوب در مقایسه با بلندگوهای داخلی صدای واضح تر و دقیق تری را  به شماارائه می دهد.

برای یادگیری نحوه انتخاب بهترین هدفون برای پیانو دیجیتال خود ، این راهنما را بررسی کنید.

نتیجه گیری

در مجموع ، Yamaha YDP-103 یک ابزار خوب برای سطح مبتدی نوازندگی است  چرا که همه چیزهایی را که برای شروع یادگیری پیانو نیاز دارید به شما ارایه می دهد. همچنین برای نواختن تفریحی انتخاب خوبی خواهد بود.
مطمئن هستم YDP-103 جایگزینی محبوب برای مدل P-45 برای کسانی خواهد بود که ظاهری سنتی و ساختاری محکم با 3 پدال پیانو را نسبت به پیانوهای پورتابل ترجیح می دهند.
 

خرید محصول Yamaha YDP-103

پست را به اشتراک بگذارید:

پست های مرتبط:

0 کامنت

ارسال کامنت

captcha