بهترین سن برای شروع کلاس های پیانو چه سنیست؟

والدینی که به فرزندان خود  را به وادی آموزش موسیقی راهنمایی می کنند  آنها را در مسیری هدایت می کنند که زندگی آنها را از جهات مختلف غنی می کند. مطالعه موسیقی نظم ، هماهنگی چشم و دست و هوش را ایجاد می کند و مهارتی را ایجاد می کند که می تواند هم برای نوازنده  و هم برای کسانی که به موسیقی گوش فرا می دهند شادی ایجاد کند.

آموزش پیانو  - گالری موسقی ژوان


بر اساس   مقاله ایی که اخیرا در مجله معتبر LA TIMESمنتشر شد کودکان 6 ساله ای که آموزش کیبورد  را دریافت کرده بودند نسبت به همسالان خود از رشد مغزی بیشتر و مهارت های حرکتی بهتر برخوردار بودند. شما ، به عنوان والدین ، این مزایا را برای فرزند خود می خواهید ، اما شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چه زمانی کلاس های پیانو را برای فرزند دلبندتون شروع کنید؟

اول از همه ، اجازه دهید بگویم که هیچ سنی وجود ندارد که برای همه کودکان مناسب باشد. می توانید نمونه هایی از کودکانی را بیابید که در سه سالگی آموزش پیانو را شروع کرده اند ، اما این بسیار نادر است. سایر بچه هایی که از ده یا یازده سالگی شروع می کنند نیز می توانند پیانیست های حرفه ای عالی شوند. کسانی که در اواخر نوجوانی شروع می کنند ممکن است آمادگی ورود به دانشگاه به عنوان رشته پیانو را نداشته باشند ، اما همچنان می توانند از مزایای زیادی برخوردار شوند. هرکسی از هر سنی که بخواهد یاد بگیرد و ساعتهای تمرین را بگذراند ، هنوز می تواند به سطح بالایی از مهارت و لذت برسد.

آیا همیشه خیلی زود است؟

درست است که می توانید ویدیوهایی در یوتیوب از کودکان سه ساله را در حال نواختن قطعه ایی از موتزارت  پیدا کنید ، اما این بدان معنا نیست که کودک سه ساله ای که دوست دارد روی پیانو ضربه بزند باید برای کلاس هایی پیانو ثبت نام کند. کودکان زیر پنج سال که به پیانو علاقه نشان می دهند باید اجازه داشته باشند در جدول زمانی خود کاوش و یاد بگیرند. آنها احتمالاً به ساختار یادگیری تحمیل شده توسط بزرگسالان پاسخ خوبی نمی دهند. کودک نوپا که همیشه فعال و کنجکاو است ، ممکن است به بزرگسالی توجه کند که سعی می کند چیزی را به مدت سه دقیقه به او بیاموزد ، اما سپس متوجه چیز دیگری ی شود که می خواهد بررسی کند و توجه خود را از آموزش بر می دارد اگر کودکی را در این سن در کلاسهای آموزش پیانو قرار دهید ، بیشتر وقت معلم صرف تغییر جهت توجه کودک به پیانو می شود. و این به معنی عدم استفاده از وقت و هزینه شماست.

در عوض ، والدین کودکان زیر پنج سال باید کارهایی را انجام دهند تا علاقه عمومی به موسیقی را افزایش دهند. آواز خواندن ، رقصیدن و گوش دادن به موسیقی ضبط شده کارهایی هستند که می توانید در خانه با کودکان در هر سنی انجام دهید. همچنین ، فرزند خود را در یک برنامه موسیقی خوب پیش دبستانی مانند Kindermusik ، Music Together و  Musikgartenثبت نام کنید. این برنامه ها آگاهی از مفاهیم موسیقی مانند ریتم و تپش را تقویت می کند و بستر مناسبی یست برای یادگیری یک ساز موسیقی است.  

آمادگی های لازم جهت کلاس های پیانو در کودکان

بهترین زمان برای شروع کلاسهای پیانو برای هر کودک متفاوت است ، اما اکثر آنها بین سنین پنج و نیم تا هشت سال آماده  حضور در کلاس خواهند بود. برخی از کودکان پنج ساله ممکن است آماده شروع باشند ، اما نه همیشه. چگونه می دانید که فرزند شما آماده است؟ توجه به چک لیست زیر جهت پاسخ به این سوال الزامیست.

اندازه دست

آیا فرزند شما می تواند به راحتی پنج انگشت خود را بر روی پنج کلید سفید مجاور قرار دهد؟ برای برخی از کودکان پنج ساله ، این یک پیشرفت بزرگ است! قبل از شروع کلاسهای پیانو ، مطمئن شوید که دستان کودک شما به قدری بزرگ شده اند که در استفاده از صفحه کلید راحت باشند.

آموزش پیانو اندازه دست - گالری موسقی ژوان

 

استقلال انگشت

اگر از فرزند خود می خواهید دستان خود را بالا گرفته و تکان بدهد ، مثلاً فقط انگشت  موسوم به حلقه دست چپ خود را ، آیا می تواند این کار را انجام دهد؟ قبل از شروع پیانو ، کودکان باید بتوانند انگشتان دست خود را حرکت دهند. یک آزمایش خوب برای تست استقلال انگشتان فرزندتان استفاده از درس شماره 1 آکادمی هافمن است  نواختن آهنگ"HOT CROSS BUNS". (ب امتحانش می ارزه!) کودکی که می تواند از سه انگشت مختلف روی سه کلید سیاه برای نواختن "Hot Cross Buns" استفاده کند ، آماده فراگیری  ساز پیانو است. کودکی که فقط می تواند با انتخاب یک صدا با یک انگشت بازی کند ، احتمالاً آماده نیست.

شما می توانید با کودک خود استقلال انگشت را تمرین کنید تا به او کمک کنید تا برای درس پیانو آماده شود. دستان خود را بالا بگیرید و از کودکتان بخواهید از شما کپی کند در حالی که فقط یک انگشت را در یک زمان تکان می دهید. مراقب باشید ، این بازی می تواند منجر به خنده های زیاد و شاید حتی کمی قلقلک شود.

علاقه به موسیقی و تمایل به یادگیری

احتمالاً مهمترین چیز در این چک لیست تمایل فرزند شما برای یادگیری پیانو است. اگر انگیزه یادگیری از فرزند شما ناشی می شود ، به او کمک می کند تا بر همه مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو شوند غلبه کند. اگر انگیزه فقط از شما ناشی می شود ، دیر یا زود با ید آماده ی  نبرد قدرت  بین خودتان و فرزندتان باشید.

وقتی پسر سه ساله ام مرا دید که در خانه مان پیانو تدریس می کنم ، او نیز می خواست  در کلاس پیانوحضور داشته باشد. بعد از اینکه دانش آموزان روزانه من آن روز رفتند ، تظاهر کردم به او می خواهم درس پیانو بدهم بیشتر اوقات ما آهنگی را با هم می خواندیم در حالی که او کلیدهای پیانو را محکم می فشرد. وقتی او پنج ساله شد ، من شروع به آموزش واقعی پیانو به او کردم ، اما پس از مدتی شروع به مقاومت کرد. ما حدود پنج ماه استراحت کردیم و دوباره در شش سالگی شروع کردیم. بعد از آن ، درس های ما خیلی بهتر پیش رفت.

شش تا هشت سالگی زمان بسیار خوبی برای شروع پیانو است.

سن مورد علاقه من برای شروع دانش آموز در درس پیانو شش سالگی است. در این سن ، بچه ها یک سال مهد کودک را گذرانده اند و به یادگیری با هدایت بزرگسالان عادت دارند. مغز آنها  آماده ی فراگیری زبان های مختلف است و ارتباطات جدید را با سرعت شگفت انگیزی ایجاد می کند. همچنین ، دستان آنها بسیار انعطاف پذیر است  و به اندازه کافی چابک هستند تا نواختن پیانو را شروع کنند.

کودکان هفت و هشت ساله همچنان از توانایی ذهنی اولیه برخوردار هستند که به آنها امکان می دهد زبان پیچیده موسیقی را به آسانی بیاموزند. برخی از محققان نشان داده اند که پس از هشت سالگی فرصت یادگیری موسیقی بسته می شود. از نظر موسیقی ، ممکن است همه چیز برای یک کودک نه یا ده ساله به آسانی به نظر برسد اگر چند سال زودتر به آنها معرفی شود.

یکی دیگر از دلایلی که آموزش موسیقی به بچه های کوچکتر راحت تر است، زمان لازم برای تمرین است. کودکان و نوجوانان بزرگتر معمولاً زندگی خود را با علایق دیگر پر می کنند. کودکی که از کلاس اول شروع می کند و  شش سال مشغول به آموختن آن می شود تا مقطع راهنمایی، به احتمال زیاد آنقدر پیشرفت می کند که بخواهد به آن پایبند باشد ، حتی اگر به عنوان یک نوجوان مشغله های جدید تری در زندگی او نمود پیدا کند.

سخنی درباره خواندن

یکی از مواردی که ممکن است سرعت فراگیری کودک 6 ساله شما را در آموختن پیانو آهسته کند ، این واقعیت است که آنها به دلیل  اینکه در این سن قادر به خواندن روان  از روی متن نیستند. اگر معلم پیانو فرزند شما از روشی مبتنی بر کتاب استفاده  کند ، جایی که از ابتدا خواندن چشمی مورد تأکید قرار می گیرد ، این ممکن است برای کودکی که هنوز پایه خوبی برای رمزگشایی نمادها از یک صفحه را ندارد ، مشکل ساز باشد و سرعت یادگیری او را کند نماید.

آموزش پیانو  کتاب - گالری موسقی ژوان

اگر معلمی پیدا کنید که از یک روش مبتنی بر گوش مانند Simply Music ، Suzuki ، Kodály یا Hoffman Academy استفاده می کند ، لازم نیست منتظر بمانید تا کودک بتواند قبل از شروع دروس موسیقی خواندم را نیز فرا گرفتع باشد. خواندن و نوشتن موسیقی بعداً هنگامی که کودک آمادگی بیشتری برای آن دارد ،  در سن مناسب،  در روش تدریس انها گنجانده می شود. دانش آموزان پیانو که از روش مبتنی بر کتاب استفاده می کنند ، اگر از هفت یا هشت سالگی شروع کنند ، بعد از اینکه می توانند کلمات را با تسلط بیشتری بخوانند ، عملکرد بهتری خواهند داشت.

آیا همیشه خیلی دیر شده است؟

نه ، هیچ وقت دیر نیست! برای برخی از کودکان ، شروع بعد از هشت سالگی در واقع بهتر است ، بسته به علاقه و سطح بلوغ آنها. یک کودک بزرگتر که واقعاً می خواهد پیانو یاد بگیرد و زمان زیادی را برای تمرین اختصاص دهد ، می تواند به سرعت یا حتی سریعتر از یک کودک خردسال ، به ویژه یک کودک خردسال که به این اندازه متعهد نیست ، یاد بگیرد.

با بزرگتر شدن کودکان ، درست است که دست ها و مغز آنها به تدریج انعطاف پذیری کمتری پیدا می کند ، اما استقامت ، قدرت اراده و توانایی تمرکز آنها افزایش می یابد. من شاگردهای بزرگتری داشتم که شروع به آموزش پیانو کردند و واقعاً مرا با آنچه می توانند در مدت کوتاهی انجام دهند متعجب کردند.

نوجوانان و بزرگسالان مبتدی

اگر یک نوجوان یا بزرگسال هستید و هرگز آموزش موسیقی نداشته اید ، این نباید شما را از فراگیری درس پیانو باز دارد. مردم فقط برای حرفه ای شدن پیانو یاد نمی گیرند. مهم نیست از چه زمانی شروع می کنید ، می توانید از نواختن یک ساز به علاوه تمام مزایای بزرگ روحی ، جسمی و احساسی آن لذت ببرید افراد می توانید پیانو را در 60 ، 70 ، 80 ، حتی دیرتر شروع کنید. مغز شما هنوز می تواند در هر سنی ارتباطات جدیدی ایجاد کند. شما همیشه می توانید مهارت های جدید را بیاموزید.

آموزش پیانو  سن بالا - گالری موسقی ژوان

برای کسانی که دیرتر در سنین بالاتر در زندگی شروع می کنند ، یادگیری پیانو ممکن است کمی بیشتر مستلزم صبرو بردباری باشد. اکثر نوجوانان و بزرگسالان  به بلوغ فکری و حرکتی خود رسیده اند وعادت دارند که در کارها خوب عمل کنند. آنها به زبان مادری خود تسلط دارند ، می توانند ریاضیات را انجام دهند ، می توانند راه بروند ، بدوند ، برقصند ، دوچرخه سواری کنند ، ورزش کنند ، و انواع کارهایی را انجام دهند که بچه های کوچکتر هنوز درانجام آنها تبهر ندارند. بچه های کوچکتر بدشان نمی آید که درآموختن  پیانو اشتباه کنند  زیرا آنها هنوز تحت آموزش هستند و به بلوغ فکری و حرکتی نرسیده اند.

آموزش پیانو  - گالری موسقی ژوان

اگر شما یک بزرگسال مبتدی هستید ، ممکن است ناامید شده و بخواهید تسلیم شوید ، زیرا در ابتدا احساس ناراحتی می کنید. یک انتخاب برای شما ممکن است  متوقف کردن فرایند یادگیری پیانو باشد و باخودتان فکر کنید همان بهتر دنبال کارهایی باشم که قبلا یاد گرفته ام ، گر این اتفاق افتاد ، به یاد داشته باشید ، شما این کار را انجام می دهید زیرا خود خواسته اید! تسلیم نشو هنگام یادگیری پیانو با خودتان صبور باشید. شما دوباره مثل یک کودک کوچک خواهید بود بیست دقیقه در روز را به خود اختصاص دهید و از فرایند یادگیری چیزهای جدید لذت ببرید. اگر بتوانید سی یا چهل دقیقه در روز را به خود اختصاص بدهید، سریعتر پیشرفت خواهید کرد.

بهترین سن برای شروع

بنابراین بهترین سن برای شروع کلاسهای پیانو چه سنی است؟ برای کودکی که تمام الزامات اندازه دست ، استقلال انگشت و تمایل را داراست ، پاسخ این است که در اسرع وقت! از این فرصت استفاده کنید تا ذهن کودک خردسال خود را در زبان موسیقی غوطه ور سازید. اگر آن سالهای اولیه فرصت گذشته است ، برای کودکی که تمایل واقعی برای یادگیری دارد هرگز دیر نیست. مطالعه موسیقی در هر سنی برای بدن ، ذهن و روح مفید است و برای لذت بردن از آن مادام العمر مفید است

پست را به اشتراک بگذارید:

پست های مرتبط:

1 کامنت

  1. Avatar
    آتریبذاژبذتذ1402/12/12 19:3

    Hgduhgg

    Bgbg

ارسال کامنت

captcha