وقتی برای خرید یک پیانوی دیجیتال اقدام می کنید ممکن است با اصطلاحاتی مانند GrandTouch-S GH,GHS,GH3,GH3X, اما این نماد های اختصاری گیج کننده به چه معنا هستند؟ در ادامه سعی می شود در مورد این اصطلاحات توضیحاتی داده شود.

اکشن کلیدی پیانوهای  یاماها

اکشن کلیدی پیانوهای  دیجیتال تا حد زیادی سبب می شود که شما احساس یک پیانوی دیجیتال یاماها را دوست داشته باشید و یا از آن متنفر باشید. قبل از اینکه به انواع مختلف عملکرد های کلیدی که یاماها استفاده می کند بپردازیم، ابتدا می خواهم بحث کنم که دقیقا "اکشن کلیدی" چیست.

اکشن کلیدی چیست؟

در ابتدایی ترین حالت، اکشن کلیدی آن چیزی است که یک کلید روی پیانو دیجیتال هنگام فشار دادن و هنگام رها شدن انجام می دهد. یک پیانو گرند دارای سیم است و وقتی کلید را فشار می دهید، چکش به یک یا چند سیم ضربه می زند. سپس صدای سیم در بدنه پیانو طنین انداز می شود تا بتوانیم آن را بشنویم. در پیانوی دیجیتال، ما تار، چکش یا بدنه نداریم، اما وقتی می نوازیم می خواهیم احساس کنیم همه این اتفاقات در حال رخ دادن است. اکشن کلیدی کامل روی پیانو دیجیتال با پیانوی گرند آکوستیک قابل تشخیص نیست. مشکل شرکت هایی مانند یاماها این است که همه پیانوهای  گرند هنگام نواختن با آنها احساس یکسانی ندارند، بنابراین تعیین دقیق این که چگونه باید باشد دشوار است. مسئله دیگر مربوط به نوازنده است همه نوازندگان از یک اکشن کلیدی یکسان خوششان نمی آید. به عنوان مثال، اگر کسی روی کلید ها تهاجمی ضربه می زند، ممکن است تجربه نواختن بهتری داشته باشد اگر کلید ها کمی سنگین تر شوند در حالی که یک نوازنده که ظریف تر می نوازد ممکن است دقیقاً عکس آن را احساس کند.

انواع کلاویه های موجود در مدل های مختلف پیانوهای  دیجیتال یاماها

کلاویه های نیمه سنگین

برخی از صفحه کلیدهای سطح ابتدایی یا مبتدی یاماها (YPG-535 ، NP-12 ، NP-32) از Graded Soft Touch استفاده می کنند. در مقایسه با اکشن کلیدی FSX، سریع عمل نمی کند و فشار دادن کلید ها کمی بیشتر طول می کشد.  Graded Soft Touch فاقد مکانیزم وزن و چکش است. برای شبیه سازی پیانو آکوستیک، در نت های پایینی سنگین تر و در نت های بالاتر سبک تر است. اکشن کلیدی  نیمه سنگین ممکن است دارای کلیدهای اندازه کامل و صفحه کلید شبیه به آنچه که در پیانوهای  آکوستیک و دیجیتالی یافت می شود، باشد اما از نظر ظاهری فریب نخورید، تا آنجا که احساس می کنید، هنوز کیلومترها با یک پیانو واقعی فاصله دارید.

 جنس کیبوردسنسور دمپرمکانیسم فرار
GHS keyboardپلاستیک  
GH keyboardپلاستیک  
GH3 keyboardپلاستیک  
GH3X keyboardپلاستیکüü
NW Keyboardچوبی(فقط کلید های سفید)ü 
NWX Keyboardچوبی(فقط کلید های سفید)üü

کلاویه های با وزن کامل(سنگین)

اکشن کلیدی کاملاً وزن دار(سنگین) طوری طراحی شده اند که تا حد امکان احساس یک پیانو آکوستیک را تقلید کنند، اما تمام اکشن های کلیدی چکش  دار به یک اندازه ایجاد نمی شوند. در حالی که عملکردهای رده پایین به نظر می رسد ناهنجار و غیر واقعی هستند، اما رده های بالاتر به طرز دیوانه واری به پیانو واقعی نزدیک می شوند. یاماها بیش از یک نوع اکشن کلیدی با وزن کامل دارد که از نظر کیفیت متفاوت هستند.

کلاویه های با وزن کامل(سنگین)

کلاویه های متعادل

صفحه کلید Balanced Hammer Effect یک اکشن چکشی بدون درجه بندی است بدین معنی که همه کلیدها مقاومت یکسانی دارند، به جای این که به نیروی بیشتر در کلید های بالاتر و نیروی کمتر در کلیدهای پایین تر نیاز داشته باشند. در مقایسه با اکشن های کلیدی متمرکز بر پیانو ، که درجه بندی شده اند، چندان پیچیده نیستند، اما هنوز ماهیت وزنی یک عمل پیانو آکوستیک را بازتولید می کنند.

کلاویه GHS(Graded Hammer Standard)

GHS(Graded Hammer Standard) چکش درجه بندی شده ی استاندارد این نوع اکشن کلیدی معمولاً در پیانوهای  دیجیتالی مبتدی و متوسط طراحی شده اند. کلیدهای پایینی نسبت به کلیدهای بالاتر از مقاومت بیشتری برخوردارند، مانند پیانو آکوستیک. پیانوهای  دیجیتالی یاماها زیر 1500 دلار به احتمال زیاد دارای ای نوع کلاویه یا عملکرد کلیدی می باشند.

کلاویه GHS(Graded Hammer Standard)

صفحه کلید GHS دارای  رنگ مات روی کلیدهای مشکی است که باعث می شود انگشتان شما کمتر روی کلیدها بلغزند.
GHS سالهاست که در پیانوهای مقرون به صرفه ی یاماها مورد استفاده بوده است و یاماها هنوز پشت این اکشن کلیدی ایستاده است که نشان از قابلیت اطمینان این کلاویه است. این عملکرد کلیدی دارای دو سنسور است، لازم به ذکر است که در کلاویه های پیشرفته تر سه سنسور وجود دارد. سه سنسور اجازه می دهد تا دقت بیشتری در رفتار پیانو، تکرار سریع نت ها و بیان  آن داشته باشید.

جهت خرید پیانو یاماها به صفحه فروشگاه مراجعه کنید

کلاویه های  GH/GH3 

چکش درجه بندی شده/چکش درجه بندی شده3  (Graded Hammer Action/Graded Hammer Action 3 )در مقایسه با GHS، این اکشن ها بیشتر شبیه به احساس یک پیانو آکوستیک واقعی هستند. و با مقاومت بیشتر سنگین تر خواهند شد. این نوع اکشن کلیدی را می توانید در YDP-164 ، YDP-184 ، YDP-S54 و سری 500 Clavinovas پیدا کنید.

کلاویه های  GH/GH3 

تفاوت اصلی بین GH و GH3 سنسور سوم است که تمام مزایای فوق را ارائه می دهد. GH3 همچنین دارای روکش عاج مصنوعی است تا به نوازنده تجربه لمسی تری را بدهد.

کلاویه GH3X

Graded Hammer 3X این تکرار جدیدتر GH3 است که شامل یک مکانیسم فرار است که از ویژگی های موجود در پیانوهای گرند است که اجازه می دهد نت قبل از بازگشت به حالت استراحت به سرعت تکرار شود. اکشن کلیدی GH3X در پیانوهای  دیجیتالی Clavinova (CLP-625 ، CLP-635) استفاده می شود.

اکشن کلیدی NW-GH

چکش درجه بندی با چوب طبیعی(Natural Wood-Graded Hammer)این اکشن کلیدی چوبی قدیمی یاماها است که در CP4 استفاده می شود. این اکشن کلیدی مکانیزم فرار ندارد و دارای سه سنسور است.

اکشن کلاویه NWX

Natural Wood X اکشن کلیدی جدید چوبی مورد استفاده در CLP-545+ (CLP-645+) ، CSP-170 و CVP-705.

کلاویه NWX

درست مانند GH3X ، NWX دارای مکانیزم فرار است که باعث می شود هنگامی که کلیدها به آرامی فشار داده می شوند احساسی به مانند "کلیک" داشته باشید. که این امر در رجیستر بالاتر بیشتر به چشم می آید. با وجود شباهت های زیاد با خانواده GH/GH3 ، NWX کمی متعادل تر و پاسخگوتر است، که در کنار کلیدهای چوبی، احساس طبیعی تری را ایجاد می کند.

اکشن کلاویه GRANDTOUCH-S (نسخه های پلاستیکی و چوبی)

در تابستان 2020، یاماها خط جدید (Clavinova (CLP-7xx خود را معرفی کرد و با آن اکشن کلیدی جدید GrandTouch-S خود را معرفی کرد .یاماها دو نوع از GrandTouch-S را به بازار معرفی کرد. نسخه چوبی GrandTouch-S  که دارای کلیدهای چوبی سفید است و بر اساس اکشن کلیدی قبلی NWX است، در حالی که نسخه پلاستیکی GrandTouch-S دارای کلیدهای پلاستیکی است و بر اساس اکشن قبلی GH3X است. علیرغم نام جدید، این اکشن کلیدی دارای مشترکات زیادی با سلف خود (خانواده GH3) است و بنابراین کاملاً شبیه به هم هستند. بزرگترین پیشرفت در اینجا طول محوری بهینه کلیدهای سیاه است، که باعث می شود نواختن کلیدها آسان تر شود.
توجه: GrandTouch-S جدید ("S" مخفف "Small") را با عملکرد کلیدی GrandTouch یاماها که در مدلهای گران تر Clavinova استفاده می شود اشتباه نگیرید.

کلاویه GRAND TOUCH

GRAND TOUCH یک اکشن کلیدی چوبی شاخص است که درمحصولات درجه یک سری  Clavinovasمانند (CLP-775+) استفاده می شود.

کلاویه GRAND TOUCH

هدف GrandTouch تکرار مقاومت و احساس یک پیانو گرند با دقت هرچه بیشتر است. که این کار هنگامی که بسیار ملایم یا با صدای بلند ساز می زنید، تجربه ای پاسخگو و بسیار پویا با یک کنترل  عالی در اختیار شما قرار می دهد. همچنین کلیدهای بسیار طولانی تری (از جمله قسمت پنهان) دریافت می کنید. این باعث می شود تا بتوانید کلیدها ی بیشتری را بنوازید، که این ویژگی مهمی است که پیانیست های باتجربه از آن قدردانی می کنند.

GrandTouch
 

جهت خرید پیانو یاماها به صفحه فروشگاه مراجعه کنید

پست را به اشتراک بگذارید:

پست های مرتبط:

0 کامنت

ارسال کامنت

captcha