صداهایی که هنگام نواختن پیانو در اختیار شما قرار می گیرد فقط محدود به نواختن با انگشتان تان نمیشود. پدال های پیانو (اهرمهای که در زیر پای شما قرار دارند) صدا را به طرق مختلف غنا می بخشند و امکاناتی  فراتر از کیبورد را پیش روی شما می گذارند از تفاوتهای ظریف در دینامیک صدا تا تغییرات چشمگیر در تن.

انواع پدال های پیانو

پیانو های آکوستیک یا دیجیتال مدرن معمولا با سه پدال عرضه می شوند. پیانو های آکوستیک قدیمی دارای دو پدال هستند. در این نوشته تأثیری که هر کدام از این پدال ها روی صدا دارند، تکنیک مناسب استفاده از آنها و جایی که می توانید آنها را در نت موسیقی پیدا کنید را توضیح می دهیم. به خاطر داشته باشید که اگر به عنوان یک مبتدی شروع می کنید، هنوز نیازی به نگرانی زیادی در مورد پدال ها نخواهید داشت. استفاده از آنها یک تکنیک (نسبتا) پیشرفته است و برای مدت کوتاهی با آن مواجه نخواهید شد.

انواع پدال های پیانو

پدال sustain (پدال سمت راست)

یک پیانو ی آکوستیک را در نظر بگیرید. وقتی که انگشت از روی کلید برداشته میشود، یک پد «دمپر» نت را از صدا دادن باز می دارد. پدال sustain دمپرها را از روی سیمها بر می دارد و به نت‌ها اجازه میدهد برای مدت طولانی تری به صدا در بیایند، حتی زمانی که انگشتان تان را از روی  کلید ها برداشته اید. به همین دلیل است که به آن پدال "دمپر" نیز اطلاق می شود.

پیانو ی آکوستیک

به ندرت می توان قطعه موسیقی یا آهنگی را پیدا کرد که از پدال sustain استفاده نکند. پیانیست افسانه ای Artur Rubinstein حتی آن را "روح پیانو" می نامد. بنابراین اگر درحال یادگیری پیانو روی صفحه‌ کلیدی هستید که پدال های داخلی ندارد نقص جدی در روند یادگیری شما ایجاد می کند.

پدال soft یا  “una corda pedal” ( پدال سمت چپ)

بیشتر سیمها در یک پیانو آکوستیک در سه گروه قرار میگیرند و هر گروه با یک نت کوک میشوند. هنگامی که به طور معمول پیانو نواخته میشود، چکش به طور همزمان به هر سه ضربه می زند و نتیجه ی آن صدایی کامل و رسا است. در یک پیانوی گرند، پدال una corda کل مکانیسم را به سمت راست میبرد، بنابراین چکش تنها به دو سیم از سه سیم ضربه میزند.

در این حالت نت حاصل نرم تر است. همچنین، از آنجایی که سیم ها توسط قسمت دیگری از چکش ضربه می خورند، صدا خاموش و کمتر رسا  است. در پیانو های قدیمی چکش فقط به یکی از سه سیم ضربه میزند ، به همین دلیل است که به این پدال "Una corda" اطلاق می شود که یک کلمه ی ایتالیایی به معنای "یک سیم" است. در پیانو های ایستاده، فشار دادن پدال، مکانیزم چکش را به سیم نزدیکتر میپکند و آن را نرمتر میپکند اما بدون تغییر صدا.

پدال  Sostenuto( پدال میانی)

عملکرد این پدال شبیه به عملکرد پدال sustain است. تفاوت اصلی این است که فقط نت هایی را امتداد می دهد که از قبل در لحظه ای که پدال فشار داده شده است نواخته شده اند. نت‌ هایی که پس از پایین رفتن پدال شروع میشوند تحت تأثیر قرار نمیگیرد و امتداد نمی یابند.

از آنجایی که پدال Sostenuto یک افزوده نسبتاً جدید به پیانو است، به ندرت برای قطعات قبل از اواخر قرن بیستم مورد نیاز است. با این حال، بسیاری از پیانیست ها از آن برای نواختن آثار آهنگسازان پیشین تر مانند Debussy و Ravel استفاده می کنند.

نحوه خواندن نماد پدال در برگه ی نت

برخی از آهنگسازان میدانند که در کجا میخواهند از پدال پیانو استفاده کنید، با آزادی اضافه کردن در صورت لزوم. در موسیقی نوشتاری، علامتها پدال نشان میدهند که کجا پای خود را پایین میگذارید، و چه زمانی باید آن را دوباره بالا بیاورید. هر پدال کمی متفاوت علامت گذاری شده است، اما اصول آن یکسان است.

-    Sustain (damper) pedal: پایین= “Ped.” بالا= “✱”
-    Sostenuto pedal: پایین= “Sost. Ped.”   بالا= “✱”
-    Una corda (soft) pedal: پایین= “una corda” بالا= “tre corda”

ویدئوی آموزشی نحوه ی استفاده از پدال Sustain

ویدیو زیر که توسط تیم پشتیبانی گالری موسیقی ژوان زیرنویس شده است نحوه ی استفاده از پدال Sustain  را که بسیاری از فراگیران دراستفاده از آن دچار مشکل هستند برای شما توضیح می دهد. نظرات تان را به صورت کامنت با ما در میان بگذارید و جهت ادامه دار بودن اینگونه آموزش ها با به اشتراک گذاشتن آنها ما را حمایت کنید.


برآیند ویدیو 

قانون شماره یک در گرفتن پدال sustain پدال را فشار بدهید وقتی آکورد در موزیک تغییر می کند.
 قانون شماره دو پدال sustain را تغییر بدهید در همان زمانی که شما اولین نت را در آکورد بعدی می گیرید.


فیلم روش استفاده از پدال وسط پیانو

در این فیلم نحوه استفاده از پدال وسط پیانو و کاربردهای آن توضیح داده می شود


پست را به اشتراک بگذارید:

پست های مرتبط:

0 کامنت

ارسال کامنت

captcha