شما صاحب خوش شانس یک پیانوی آکوستیک زیبا هستید، اما سوالات زیادی در مورد نگهداری از آن دارید. بیایید بررسی کنیم که هر چند وقت یکبار باید کوک شود؟ تقریباً چقدر هزینه دارد؟ و اطلاعات مهمتری که باید بدانید.

همه آنچه که باید در مورد کوک و رگلاژ پیانو بدانید

تیونینگ یا کوک پیانو چیست؟

کوک پیانو در واقع تغییر تنش سیم‌ هاست به گونه‌ ای که نت‌ ها گام صحیحی داشته باشند. با گذشت زمان، سیم‌ های پیانو شل می ‌شوند و گام پایین می ‌آید (مسطح می ‌شود). پیچاندن پین های تنظیم روی پین بلاک با یک آچار مخصوص، سیم ها را سفت می کند و گام آنها را تا فرکانس صحیح بالا می برد.

چرا پیانو ها نیاز دارند که کوک شوند؟

کوک بودن پیانو تضمین می کند که پیانوی شما نت ها را در فرکانس های صحیح بنوازد که صدای بسیار دلپذیر تری ایجاد می کند. نوسانات رطوبت در طول سال باعث متورم شدن یا جمع شدن اجزای چوبی ساز می شود که به نوبه خود باعث از کار افتادن پیانو می شود.

A440 به چه معناست؟

این به فرکانس صدای A بالای C اشاره دارد که برای کالیبره کردن کوک پیانو، ویولن و سایر آلات موسیقی استفاده می شود. 440 به این معنی است که A دارای فرکانس ارتعاش 440 هرتز است و اغلب به آن "گام کنسرت" می گویند. یک پیانویی که به درستی کوک شده باشد باید گام A4 (چهارمین A روی کیبورد) با فرکانس 440 هرتز در حال لرزش باشد.

کوک یک پیانوی آکوستیک چقدر طول میکشد؟

بیشتر کوک های پیانو بین 1 ساعت تا 1 و نیم ساعت طول می کشد. اگر تعمیرات کوچکی در ساز شما نیاز باشد، ممکن است مدت زمان آن به 2 ساعت نیز افزایش پیدا کند.

آیا پیانو های آکوستیک بعد از جابجایی احتیاج به کوک شدن دارند؟

بله، در بیشتر موارد پیانوها پس از جابجایی قطعاً باید کوک شوند، زیرا در معرض تغییرات زیادی مانند رطوبت و احتمالاً ضربه های شدید قرار می گیرند که باعث می شود سیم ها کشش خود را تغییر دهند. اجازه دهید پیانو یک ماه قبل از کوک کردن به محیط جدید خود عادت کند، زیرا در این صورت پیانو تن خود را بهتر حفظ می کند.

آیا یک پیانو بعد از بیست سال میتواند کوک شود؟

بله، هر پیانویی را می ‌توان پس از سال ‌ها بدون استفاده کوک کرد، به شرطی که در شرایط کار قرار داشته باشد. با این حال، به خاطر داشته باشید که یک پیانوی به شدت خارج از کوک به تنش سیم کاهش یافته عادت کرده است و سیم ها برای مدت طولانی تری در تنش صحیح نمی مانند تا زمانی که چندین بار کوک شوند.

آیا خودم می توانم پیانو آکوستیک را کوک کنم؟

اگرچه هر کسی می تواند برای یادگیری کوک پیانو آموزش ببیند، بهتر است یک تکنسین حرفه ای پیانو را استخدام کنید تا این تعمیر و نگهداری مهم را روی ساز شما انجام دهد. تا زمانی که واقعاً ندانید دارید چه کار می ‌کنید، چرا که انجام آن توسط شما بیشتر از اینکه فایده داشته باشد می تواند ضرر داشته باشد! تکنسین ها اغلب دارای نام های حرفه ای هستند و تجربه چندین ساله کوک پیانو را دارند.

جهت کوک پیانو و یا مشاوره در این خصوص تماس بگیرید

چه ابزارهای برای کوک پیانو لازم است؟

مهمترین ابزار در کوک پیانو چکش کوک (همچنین به نام اهرم) نامیده می شود که یک آچار تخصصی است که به تیونر کمک می کند تا پین های کوک را بچرخاند و در نتیجه گام سیم را تنظیم کند. اکثر تیونرها همچنین از یک برنامه یا دستگاه الکترونیکی برای بررسی اینکه پیانو گام های مناسب را می نوازد استفاده می کنند، اما در گذشته از یک چنگال کوک برای این منظور استفاده می شد. از نوارهای لاستیکی و نمدی برای میوت کردن یا بیصدا کردن سیم های خاص در طول فرآیند کوک استفاده می شود.

پیانوی شما هر چند وقت یکبار باید کوک شود؟

بستگی داره! فرکانس کوک ها به سن پیانو، محل نگهداری آن و تعداد دفعات نواختن آن بستگی دارد. برای پیانو های جدید، چهار بار در سال توسط اکثر تولیدکنندگان پیانو توصیه می شود. برای پیانو های قدیمی تر از یک سال، دو بار در سال خارق العاده است. یک ماه پس از روشن شدن سیستم گرما در پاییز یک کوک و یک ماه پس از روشن شدن تهویه مطبوع در تابستان تنظیم دیگری انجام دهید.

برای استودیو های ضبط، سالن‌ های کنسرت، دانشگاهها و سایر مکانهای که هر روز ساعتها پیانو نواخته میشود، ممکن است یک بار در هفته یا حتی هر روز به کوک‌ نیاز باشد (مخصوصاً برای ضبط‌ ها، جایی که به دقت مطلق نیاز است).

چگونه باید بدانید که پیانو شما به کوک احتیاج دارد؟

اگر پیانوی شما یکی از ویژگی های زیر را نشان می دهد، وقت آن است که با یک تیونر تماس بگیرید! نت‌ها در صدای مناسب نیستند (منتظر نمانید تا صدای پیانو بد شود. اگر صدای بی نقصی ندارید، از یک چنگال کوک یا یک برنامه دیجیتالی استفاده کنید تا متوجه شوید که آیا پیانو ناسازگار است یا خیر.) هنگامی که چکش به سیم‌ ها برخورد می‌ کند، وزوز از آن میشنوید.

چگونه باید بدانید که پیانو شما به کوک احتیاج دارد؟

هزینه تیونینگ یا کوک چقدر است؟

اکثر تیونرهای پیانو برای هر کوک 500 تا 700 تومان هزینه خواهند داشت، اما بسته به تخصص تیونر، این مبلغ می تواند تا 800 تومان نیز افزایش یابد. به یاد داشته باشید، هر گونه تعمیر در ساز شما (به عنوان مثال کلید چسبنده، چکش شکسته، دمپرهای معیوب و غیره) بخشی از تنظیم نیست و هزینه اضافی خواهد داشت.

رگلاژ پیانو: کی و چرا

تعداد ساعات استفاده از پیانو و شدت نواختن آن.
شرایط آب و هوایی: دما و رطوبت سنجی (تعیین کننده هستند). هر چه بیشتر نوسان داشته باشند، رگلاژ بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد.

علائمی که بیانگر نیاز به رگلاژ است:

  • عدم حساسیت پیانو، یا کاهش مقیاس پویایی صدا

  • طنین صدا بیشتر و بیشتر تهاجمی است.

  • در یک سطح نبودن کلید ها.

  • برخی از کلید ها بد بالا می آیند.

رگلاژ شامل موارد زیر است:

  • صفحه کلید

  • اکشن

  • حرکات پدال

  • دمپرها

کلاویه ها اولین امتداد انگشتان پیانیست است. از یک قاب تشکیل شده است که تمام کلیدهای سفید و سیاه روی آن مفصل بندی شده است.  و به اکشن، حرکت انگشتان و اهداف موسیقی پیانیست را منتقل می کند.

علائمی که بیانگر نیاز به رگلاژ است

اکشن یک قسمت مفصلی از پیانو است که امکان انتقال موثر حرکت انگشتان روی کلیدها را به سر چکش ها فراهم می کند که به سیم ها ضربه می زند و آنها را در ارتعاش قرار می دهد. این مکانیسم که از حدود 9000 قسمت فعال تشکیل شده است، نیاز به تنظیمی دارد تا پاسخ دقیق به خواسته های اجرا کننده را شامل می شود.

دمپرها قسمت مفصلی پیانو هستند. آنها حرکات ارتعاشی سیم ها را متوقف می کنند. آنها به صورت جداگانه توسط کلیدها، انتخابی توسط پدال تونال، به طور جمعی توسط پدال دمپر کنترل می شوند. استفاده نادرست از پدال ها می تواند حرکات آن را مختل کند. تنظیم این حرکات برای آموزش تفاوت های ظریف پدال ها به دانش آموزان ضروری است.

حرکات پدال مجموعه ای از اهرم ها و فنرها هستند که پدال ها را به اکشن و کیبورد متصل می کنند.

فیلم کوک و رگلاژ پیانو

جهت کوک پیانو و یا مشاوره در این خصوص تماس بگیرید

پست را به اشتراک بگذارید:

پست های مرتبط:

0 کامنت

ارسال کامنت

captcha