چگونه پیانو آکوستیک خود را از آسیب محافظت کنیم؟

چه صاحب پیانوی گرند Steinway باشید و چه یک پیانوی آپ رایت یاماها، مهم است که از پیانوی خود به خوبی مراقبت کنید تا در کوتاه مدت و بلند مدت آسیب نبیند. نگهداری و استفاده صحیح از پیانو می تواند از آسیب به آکشن، ضربه و خراش جلوگیری کند، در حالی که تعمیر مداوم پیانو می تواند پیانو شما را در بهترین حالت نگه دارد و طول عمر آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. با مراقبت خوب از پیانو، سال ها از نواختن پیانو خود لذت خواهید برد و حتی می توانید آن را به نسل بعدی منتقل کنید.

مراقبت خوب از پیانو نیز می تواند از بسیاری جهات سودمند باشد. هنگامی که پیانوی خود را به طور منظم کوک می کنید و هر مشکلی را به سرعت برطرف می کنید، از کیفیت صدا و عملکرد بهتری لذت خواهید برد. نگهداری پیانو در اتاقی با آب و هوای کنترل شده همچنین از آسیب طولانی مدت محافظت می کند و از بروز مشکلات پرهزینه در وهله اول جلوگیری می کند. تمیز نگه داشتن پیانو، علاوه بر اینکه ظاهر زیبای آن را حفظ می کند همچنین باعث میشود تا گرد و غبار و کثیفی نیز نتواند به پیانو شما آسیب برساند.

مراقبت از پیانوی شما می تواند از نظر مالی نیز نتیجه بخش باشد. اگر پیانوی خود را در آینده بفروشید، وضعیت پیانو تا حد زیادی بر میزان درآمد شما تأثیر می گذارد. اگر پیانوی شما یک مدل تخصصی یا از یک برند معتبر مانند Steinway & Sons و یا  Yamhaاست، حتی ممکن است بتوانید بیشتر ازآنچه در ابتدا پرداخت کرده اید، برای پیانوی خود درآمد کسب کنید. پیانوی شما یک سرمایه گذاری است و محافظت از آن در برابر آسیب از طریق مراقبت خوب از پیانو مطمئناً در دراز مدت برای شما مفید خواهد بود.

محل قرارگیری پیانوی شما

مراقبت صحیح از پیانو با قرار دادن پیانو در مکان مناسب در خانه آغاز می شود. از آنجایی که پیانو ها عمدتاً از چوب ساخته می شوند، به تغییرات رطوبت و دما بسیار حساس هستند. نوسانات در سطوح دما و رطوبت می تواند باعث چروکیده شدن، متورم شدن...قطعات چوبی پیانو شود و به شدت بر ثبات کوک و کیفیت صدای پیانو تأثیر بگذارد.

در موارد شدید، نوسانات شرایط آب و هوایی می تواند باعث ترک خوردن صفحه صدای پیانو یا از کار افتادن اتصالات چسب آن شود. خشکی بیش از حد می تواند به مفاصل و سایر بخش های لمینت شده پیانوی شما فشار وارد کند و باعث ترک خوردن شود. در دماهای بسیار سرد، قطعات چوبی پیانو ممکن است ضعیف شوند و ممکن است هنگام نواختن پیانو بشکنند.

قرار دادن پیانو در معرض رطوبت و دماهای ناپایدار می تواند به سایر مواد موجود در پیانو نیز آسیب برساند. دمای بسیار گرم می تواند باعث شل شدن نمد روی چکش های پیانو شود. اگر قطعات نمدی رطوبت زیادی را از یک اتاق مرطوب جذب کنند، صدایی کسل کننده و نامشخص تولید می کنند. قطعات فلزی پیانوی شما، مانند سیم ‌ها و پین‌ های تنظیم، در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت و تراکم بیش از حد ممکن است زنگ بزنند.

علاوه بر اعمال کنترل رطوبت برای پیانو، باید پیانو خود را در مکانی امن نگهداری کنید که در معرض خطر ریزش یا ضربه نباشد. پیانوها باید از موهای حیوانات خانگی، گرد و غبار و کثیفی محافظت شوند تا در شرایط عالی قرار گیرند.

جهت خرید پیانو آکوستیک به این صفحه مراجعه کنید

چند نکته برای انتخاب بهترین جای پیانو

دمای پایدار:

برای جلوگیری از پیچ خوردگی، مشکلات تنظیم و آسیب طولانی مدت، باید پیانو خود را در اتاقی نگهداری کنید که در تمام طول سال دمای آن حدود 68 درجه فارنهایت باشد. هنگام انتقال پیانو به خانه جدید، باید مراقب باشید که پیانو خود را در هنگام حمل و نقل در معرض دمای بسیار سرد یا گرم قرار ندهید.

نقش دمای پایدار درحفاظت از پیانو آکوستیک

رطوبت کنترل شده:

رطوبت نسبی حدود 42 درصد برای نگهداری پیانو ایده آل است. بسته به آب و هوا و فصل شما، می توان میزان رطوبت را با یک دستگاه رطوبت ساز یا رطوبت گیر تنظیم کرد. یک سیستم کنترل رطوبت نیز می تواند در داخل پیانو نصب شود تا رطوبت نسبی داخلی آن حفظ شود. در آب و هوای خشک تر، قرار دادن یک گیاه برگ دار در همان اتاق با پیانو نیز می تواند از خشکی بیش از حد جلوگیری کند. پیانوی شما باید دور از دریچه های تهویه هوا، بخاری ها و درهایی که اغلب باز و بسته می شوند و سبب نوسانات رطوبت میشوند، قرار گیرد. نگهداری پیانو تحت کنترل آب و هوا یک عامل کلیدی برای نگهداری پیانوی شما در شرایط عالی است.

دور از پنجره های باز:

اگرچه ممکن است احساس نسیم تابستانی هنگام نواختن سونات مورد علاقه خود لذت بخش باشد، اما قرار دادن پیانو در نزدیکی پنجره باز می تواند خطرات غیر ضروری ایجاد کند. پنجره های باز می توانند باعث تغییرات دما و رطوبت و ایجاد دانه های تقطیر روی پیانو در اثر تغییر دما شوند. اگر فراموش کنید که پنجره ها را قبل از بارندگی ببندید، عواقب جدی تری مانند آسیب آب را تهدید می کنید.

دور از شومینه:

قرار دادن پیانو در نزدیکی شومینه می تواند باعث خشک شدن آن و در نتیجه ترک خوردن یا خرابی اتصالات پیانو شود. حتی بدتر از آن، اگر یک پیانوی چوبی خیلی نزدیک به آتش قرار گیرد، جرقه های سرگردان می تواند باعث آتش گرفتن آن شود.

بالای سطح زمین:

حتی اگر اینکه زیرزمینی با آب و هوای کنترل شده داشته باشید، پیانوی خود را بالاتر از سطح زمین در خانه خود نگهداری کنید. زیرزمین ها دارای رطوبت بالایی هستند و نوسانات دما بیشتر در زیرزمین مشاهده می شوند.

دور از نور مستقیم خورشید:

اشعه ماوراء بنفش می تواند به رنگ پیانو آسیب برساند و باعث تغییر رنگ، محو شدن و ترک خوردن شود. هنگامی که درب پیانوی شما باز است، نور مستقیم خورشید نیز می تواند قطعات داخلی و به صفحه صدا و پین بلاک آسیب برساند. پیانوی خود را دور از پنجره های آفتابی قرار دهید یا از پرده برای جلوگیری از آسیب های غیر ضروری استفاده کنید.

دور از جاهای شلوغ:

از قرار دادن پیانو خود در شلوغ ترین اتاق خانه خود که بچه هایتان دوست دارند در آنجا بازی کنند و افراد خانه  مرتباً رفت و آمد می کنند، خودداری کنید. قرار دادن پیانو در یک اتاق شلوغ خطر ریختن نوشیدنی ‌ها و ضربه ‌های تصادفی را در پی دارد که می ‌تواند به پیانوی شما آسیب زیادی وارد کند.

دور از حیوانات خانگی:

اگر گربه ای دارید که دوست دارد در اتاق نشیمن بخوابد، مطمئن شوید که درب پیانو و درب کلید در زمانی که نمی نوازید بسته باشد. اگر موهای حیوان خانگی داخل پیانو فرو رود، می تواند به اجزای داخلی آسیب برساند و کیفیت صدای پیانو را تحت تاثیر قرار دهد.

جا گذاری هوشمندانه پیانو می تواند تا حد زیادی خطر آسیب را کاهش دهد.

چگونه یک پیانوی آکوستیک دسته دوم مناسب بخرم؟

مراقبت از پیانوی آکوستیک

هنگامی که پیانوی شما در مکانی امن جا داده شد، می توانید توجه خود را به مراقبت صحیح از پیانو معطوف کنید. مراقبت از پیانوی گرند فقط شامل چند مرحله ساده است که می تواند تأثیری ماندگار بر سلامت و عملکرد ساز شما داشته باشد. از این پنج نکته مراقبت از پیانو استفاده کنید تا پیانوی خود را در بهترین حالت نگه دارید.

1. مایعات را از پیانو خود دور نگه دارید

اگر دوست دارید اول صبح پیانوی خود را بنوازید، لیوان قهوه و کاسه غلات خود را روی میز کنار بگذارید، نه روی درب پیانو. اگر مایعات روی پیانوی شما ریخته شود، می تواند آسیب جدی به اجزای داخلی و خارجی وارد کند. مایعات ریخته شده می تواند سطح پیانوی شما را لکه دار کند و باعث تاب برداشتن چوب شود. اگر مایعی بین کلیدهای پیانو تراوش کند، می تواند باعث چسبیدن کلیدها یا حتی رشد کپک در داخل پیانو شود.

از قرار دادن نوشیدنی یا مایعات دیگر در نزدیکی پیانو خودداری کنید و هرگز مایعات را بالای پیانوی خود قرار ندهید. اگر نوشیدنی روی پیانوی شما ریخت، بلافاصله آن را با استفاده از یک پارچه نرم و جاذب پاک کنید. اگر روی کلیدهای پیانو ریخته شده است، مراقب باشید که در حین پاک کردن، هیچ یک از کلیدها را فشار ندهید تا از ریختن مایع بیشتر به داخل پیانو جلوگیری کنید. برای این مورد ، با یک تکنسین پیانو تماس بگیرید تا کار تمیطی کلید ها را بصورت تخصصی انجام دهد و از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

2. پیانوی خود را مرتب گردگیری و تمیز کنید

پیانوی خود را به طور مرتب تمیز کنید تا از جمع شدن گرد و غبار و کثیفی روی سطح یا گرفتگی کلید ها جلوگیری کنید. گرد و غبار داخل پیانوی شما نیز ممکن است باعث ایجاد سر و صدا یا کند شدن عملکرد چکش ها شود. برای تمیز کردن قسمت بیرونی پیانو، با گردگیری قسمت بیرونی و کلیدهای پیانو با استفاده از گردگیر پر یا پارچه نرم شروع کنید. از آنجایی که گرد و غبار ساینده است، اگر ابتدا آن را جدا نکنید، می تواند سطح پیانو را خراش دهد. می توانید ابتدا پارچه را کمی مرطوب کنید تا گرد و غبار گرفته شود، سپس با یک پارچه خشک برای حذف رطوبت اضافی استفاده کنید. همیشه در جهت رگه های چوب، با ضربه های بلند و مستقیم پاک کنید.

پس از گردگیری، قسمت بیرونی پیانو را با استفاده از یک پارچه نرم و محلول صابون ملایم تمیز کنید تا کثیفی، لک و اثر انگشت پاک شود. پارچه را با آب صابون مرطوب کنید، سپس آن را کاملاً بچرخانید - استفاده از پارچه ای که خیلی مرطوب است می تواند باعث آسیب آب شود. به ‌جای پاک کردن بهصورت دایره ای که میتواند آثار چرخشی را به جا بگذارد، به صورت مستقیم در جهت رگه های چوب پاک کنید. برای جلوگیری از خراشیدگی سطح پیانو، از فشار سبک و یک پارچه میکروفیبر نرم استفاده کنید.

برای تمیز کردن کلیدهای پیانو، آنها را با یک پارچه خشک بدون پرز پاک کنید. اگر کلید ها بسیار کثیف هستند، می توانید با استفاده از محلول صابون ملایم، آنها را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. با این حال هرگز از یک پارچه برای تمیز کردن کلیدهای سفید و مشکی یا تمیز کردن کلید ها و قسمت بیرونی پیانو استفاده نکنید. برای جلوگیری از آسیب آب، کلید ها را فوراً خشک کنید. همچنین می توانید از هوای پر فشار برای برداشتن گرد و غبار بین کلیدهای پیانو استفاده کنید.

نقش گردگیری درحفاظت از پیانو آکوستیک

هرگز از پولیش مبلمان برای تمیز کردن پیانو خود استفاده نکنید، زیرا می تواند سطح آن را نرم کند و آسیب بیشتری به آن وارد کند. پاک کننده های مبتنی بر الکل نیز می توانند باعث ترک خوردن کلیدهای پیانو شوند. بهتر است تمیز کردن داخل پیانو خود را به متخصصان بسپارید. یک سرویس حرفه ای تمیز کردن پیانو گرد و غبار و آلودگی را بدون آسیب رساندن به اجزای داخلی ظریف پاک می کند.

3. بعد از استفاده کلید ها را بپوشانید

اگر خاک و گرد و غبار بین کلیدهای پیانو شما جمع شود، می تواند باعث چسبیدن کلید ها شود. پوشاندن کلید ها بعد از هر بار استفاده از گیر افتادن مو و گرد و غبار حیوان خانگی بین کلید ها جلوگیری می کند. همچنین از کلید ها در برابر هرگونه ریزش تصادفی محافظت می کند. اگر پیانوی شما کاور کلید ندارد، می توانید با قیمتی مقرون به صرفه از یکی از فروشگاه های موسیقی آن را خریداری کنید. همچنین می توانید در صورت عدم استفاده، کل پیانوی خود را با یک پارچه مخملی بپوشانید. یک نکته عالی دیگر برای تمیز نگه داشتن کلیدهای پیانو این است که همیشه دستان خود را قبل از نواختن بشویید. اگرچه دست‌ های شما همیشه مقداری روغن روی کلیدهای پیانو باقی می‌ گذارد، اما می‌ توان با شستن سریع دست ‌ها قبل از نشستن برای نواختن، این مقدار را تا حد زیادی کاهش دهید.

4. از قرار دادن اشیا روی پیانو خودداری کنید

اگرچه ممکن است یک گلدان گل روی پیانوی شما زیبا به نظر برسد، اما می تواند آسیب جدی به پیانوی شما وارد کند. بخار آب گلدان‌ های گل یا نوشیدنی‌ ها می ‌تواند بر روی درب پیانوی شما اثر آب باقی بگذارد و رنگ آن را خراب کند. یک گیاه گلدانی سنگین می تواند به چوب فشار وارد کند و در هنگام نواختن پیانو باعث ایجاد صدای سر و صدا شود.

قرار دادن اشیا روی پیانو خودداری کنید

ارتعاشات ناشی از نواختن همچنین می‌ تواند باعث شود که اشیاء بالای پیانو سطح پیانو را خراش دهند یا بر روی آن بیفتند. گلدان های گل نیز ممکن است در طول یک جلسه تمرین پرشور آب به پیانو بپاشند. اگر می خواهید چیزی را روی پیانو خود قرار دهید، مانند لامپ پیانو، قاب عکس یا تزئینات سبک وزن دیگر، یک پارچه نرم یا تکه نمدی را زیر آن قرار دهید تا از خراشیدگی جلوگیری شود. این همچنین به تعدیل هرگونه لرزش پر سر و صدا کمک می کند.

5. پیانوی خود را به طور منظم بنواز ید.

یکی دیگر از جنبه های مهم مراقبت از پیانو نواختن منظم پیانو است. نواختن پیانو حداقل یک بار در هفته کمک می کند تا قطعات متحرک در شرایط کار خوب قرار داشته باشند و از نشستن گرد و غبار در داخل کلیدهای پیانو یا داخل پیانو جلوگیری می کند. وقتی پیانوی خود را اغلب می نوازید، به احتمال زیاد متوجه می شوید که چیزی درست نیست. شما از مشکلات کوک و سایر مشکلات رایج پیانو که بر صدا یا قابلیت نواختن ساز شما تأثیر می گذارد، آگاهی بیشتری خواهید داشت. نواختن منظم پیانو شما را نیز تشویق به سرویس منظم می کند که می تواند به طور قابل توجهی طول عمر پیانوی شما را افزایش دهد.

همه آنچه که باید در مورد کوک و رگلاژ پیانو بدانید

سرویس کردن پیانوی شما

سرویس دهی منظم پیانو باعث می شود که پیانو هماهنگ باشد، به آرامی کار کند و صدایی زیبا تولید کند. تکنسین های معتبر پیانو همچنین می توانند مشکلات احتمالی پیانوی شما را قبل از تبدیل شدن به مشکلات جدی تر تشخیص دهند. با انجام تعمیرات پیشگیرانه پیانو، می توانید از تعمیرات پرهزینه و پردرد سر در جلوگیری کنید.

سه جنبه کلیدی نگهداری خوب پیانو عبارتند از کوک کردن، صداگذاری و بازدید منظم تکنسین.

سه جنبه کلیدی نگهداری خوب پیانو عبارتند از کوک کردن، صداگذاری و بازدید منظم تکنسین.

1. کوک را به طور منظم انجام دهید

پیانو ها به دلیل نواختن و شرایط محیطی به طور طبیعی با گذشت زمان از کوک خارج می شوند. از آنجایی که این به تدریج اتفاق می ‌افتد، ممکن است تا زمانی که با نوازنده دیگری ننوازید متوجه ناهماهنگی پیانو خود نشوید. نواختن پیانو در صورت عدم کوک می تواند باعث ساییدگی و پارگی سیم های ساز شود کوک را به بخش مهمی از مراقبت از پیانو تبدیل کنید. بیشتر پیانو ها باید دو بار در سال کوک شوند تا کیفیت و صدای خود را حفظ کنند.

برخی از پیانو ها، مانند مدل های قدیمی تر، ممکن است نیاز به کوک بیشتر داشته باشند. اگر هر روز پیانوی خود را می نوازید، ممکن است باعث شود که آن را با سرعت بیشتری از تن خارج کنید. در حالی که ممکن است بتوانید پیانوی خود را به تنهایی کوک کنید، کوک پیانو می ‌تواند زمان ‌بر و چالش برانگیز باشد و بهتر است آن را به متخصصان بسپارید. در طول کوک حرفه ای پیانو، یک تکنسین تنش هر یک از بیش از 200 سیم پیانوی شما را تنظیم می کند تا آنها را به تن مناسب برساند.

2. بازدیدهای منظم تکنسین را برنامه ریزی کنید

هنگامی که به درستی از پیانو خود مراقبت می کنید و به طور منظم آن را می نوازید، با ویژگی های منحصر به فرد ساز خود آشنا خواهید شد. در اینصورت متوجه خواهید شد که آیا چیزی در صدای پیانو یا اجرای شما اشتباه به نظر می رسد یا خیر. اگر مشکلی برای پیانو شما وجود داشت، در برنامه ریزی برای بازرسی با یک تکنسین پیانو تردید نکنید. یک تکنسین حرفه ای پیانو قادر خواهد بود مشکل را به سرعت شناسایی، تشخیص و اصلاح کند.

حتی زمانی که به نظر می رسد پیانوی شما به درستی می نوازد، بازدیدهای منظم از تکنسین پیانو می تواند ادامه عملکرد عالی آن را تضمین کند. تکنسین های پیانو آموزش دیده اند تا مشکلات احتمالی پیانوی شما را تشخیص دهند و برای محافظت در برابر آسیب های بعدی اقدام کنند. وقتی مشکلات پیش روی پیانو زودهنگام شناسایی و اصلاح شوند، پیانوی شما برای سال‌ های آینده به زیبایی می ‌نوازد.

ما در گالری موسیقی ژوان، تعمیر و نگهداری حرفه ای پیانو و همچنین بسیاری از خدمات پیانو را در خانه ارائه می دهیم تا ساز شما را در بهترین حالت خود حفظ کنید. تکنسین‌ های پیانو گاری موسیقی ژوان از طریق کوک‌ ها و چک‌آپ‌ های معمول می ‌توانند به محافظت از پیانو شما در برابر آسیب و حفظ صدای با کیفیت آن کمک کنند. گالری موسیقی ژوان با پشتوانه تجربه گسترده در خدمات برند های برتر پیانو، نامی قابل اعتماد در مراقبت از پیانو است. برای اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت و نگهداری پیانو ا با ما تماس بگیرید.

جهت سرویس پیانو و یا مشاوره در این خصوص تماس بگیرید

پست را به اشتراک بگذارید:

پست های مرتبط:

0 کامنت

ارسال کامنت

captcha