همه چیز درباره ی هند پن یا هنگ درام

همه چیز درباره ی هند پن یا هنگ درام

Handpan یک آلت موسیقی ساخته شده از دو نیم پوسته فلزی است که به هم چسبیده اند تا یک محفظه توخالی طنین انداز را تشکیل دهند. هر دسته بر روی یک مجموعه ثابت از نت ها تنظیم شده است که حول یک تن مرکزی سازماندهی شده‌اند. با ضربه ملایم با انگشتان خود روی فیلد ها می توانید آن را بنواز ید. اصطلاح Handpan توسط Kyle Cox در سال 2007 ابداع شد. همه Handpan ها با شکل دادن به یک ورق فولادی برش نخورده و سپس تنظیم تنش های داخلی نواحی جدا شده روی ورق برای ارتعاش ساخته میشوند. Handpan یک ساز موسیقی است که شنونده را با کشش هیپنوتیزمی قوی مجذوب خود می کند و دارای صدایی منحصر به فرد در لحن خود است. این آلت موسیقی از خانواده درام های فولادی از تابه های فولادی سنتی جزایر کارائیب شبیه سازی شده است. در ابتدا، Handpan به عنوان "Hang" شناخته شد کلمه ای که در گویش آلمانی برن به معنای "دست" است، زیرا این ساز با دست نواخته می شد. به عبارت دیگر، می توان از آن به عنوان اصطلاحی استفاده کرد که برای گروهی از آلات موسیقی منحصر به فرد استفاده می شود که ناشی از علاقه روزافزون جهانی به Hang است.

میراث این ساز از برن سوئیس سرچشمه می گیرد، جایی که  Felix Rohner و  Sabina Schår این ساز چند وجهی به نام Hang را ساختند. Felix Rohner اولین نوازنده برجسته ساز موسیقی به نام درام فولاد ترینیداد بود که اولین بار در اوایل دهه 70 در اروپا به رسمیت شناخته شد. با درک روشنی از درام فولادی، او و شریک تجاری خود Sabina Schår ، PANArt را تأسیس کردند، شرکتی که به خاطر تولید آلات موسیقی دندانه دار در سال 1990 شناخته شده بود. در سال 2001 بود که Felix و Sabina رسما Hang را در Musikmesse فرانکفورت در آلمان معرفی کردند. 

Rohner و  Sabina Schår این ساز چند وجهی به نام Hang

معرفی این محصول منجر به محبوبیت Hang به عنوان یک ساز موسیقی با لحن اسرارآمیز و زیبا و همچنین مقیاس های منحصر به فرد آن شد. با این حال، سازندگان آن را تولید انبوه نکردند و در نتیجه تنها در تعداد محدودی در هر سال در دسترس بود. دلیل این امر این است که سازندگان این ساز را یک خلاقیت هنری و تخیلی می دانستند و نه چیزی که به راحتی در سراسر جهان فروخته شود. به همین دلیل بود که در حدود سال 2007 نسخه های مختلفی از اروپا و ایالات متحده توسط سازندگان دیگر تولید شد. در حال حاضر بیش از 100 سازنده handpan با درجات مختلف کیفیت عینی و ذهنی در جهان وجود دارد.
به منظور حفظ اصالت این ساز منحصر به فرد، فلیکس و سابرینا سیاستی را اتخاذ کردند که در آن مشتریان بالقوه ای که می خواستند ساز را خریداری کنند، باید نامه ای دستنویس ارائه می کردند و توضیح می دادند که چرا به آن نیاز دارند. در سال 2013، PanArt برای حفظ ارزش، رمز و راز و دست نیافتنی بودن این ساز موسیقی خاص، تولید Hang را متوقف کرد.

چه چیزی handpan و Hang را متفاوت می کند؟

مخترعان Hang نام Hang را علامت تجاری کردند و حقوق قانونی آن را تحت PANArt گرفتند. پس از مدتی این ساز در میان برخی از نوازندگان رایج شد و افراد دیگری نیز به ساخت این سازها روی آوردند. با توجه به حقوق قانونی، سازندگان دیگر مجبور بودند سازهای خود را به گونه ای دیگر نام گذاری کنند. در آن زمان بود که آنها کلمه "handpan" را پیدا کردند. نام "Hang" فقط محدود به سازهایی است که توسط PANArt ساخته شده است در حالی که نام "handpan" به هر نوع طبل آویز یا تابه فولادی دیگری اشاره دارد که توسط سازندگان ساز غیر از PanArt ساخته شده است.
اگرچه "hangdrum" اصطلاحی است که معمولاً توسط اکثر مردم به صورت شفاهی برای اشاره به این ساز استفاده می شود، سازندگان اصلی معتقدند که عنوان این ساز موسیقی باید Hang باشد.

نامهای متداول تری غیر از handpan وجود دارد: Pantam، hand drum، hang drum... (که اصطلاحی نادرست است) 

، hand drum، hang drum

این ساز غالباً با صدای چوبی عرفانی با لحنی شنیدنی توصیف می شود. Hang به عنوان یکی از پیشرفته ترین و منحصر به فرد ترین آلات موسیقی آکوستیک اختراع شده در قرن بیست و یکم و همچنین یکی از بزرگترین هدایای جامعه موسیقی (به ویژه سازهای کوبه ای) در نظر گرفته می شود. هیجان انگیز ترین بخش در مورد ساز این است که هر کسی می تواند آن را بنوازد. به لطف آن، افراد بیشتری handpans را به عنوان راهی برای آرامش و جلای روح خود انتخاب می کنند. همچنین این ساز در بین معلمان یوگا و شفا دهنده های صدا در حال محبوبیت روزافزون است. و از آنجایی که این ساز جدید است، هیچ قانون یا روال سختگیرانه ای در مورد نحوه نواختن آن وجود ندارد. شما در انتخاب هر روش و سبک نواختن آزاد هستید. این فلسفه ای است که ما سعی می کنیم آن را نیز به اشتراک بگذاریم: لازم نیست یک موسیقی دان باشید، مجبور نیستید به قوانین خاصی پایبند باشید، فقط خودتان باشید و کار خودتان را انجام دهید. باید خاطر نشان کرد که این ساز در ایران با نام هنگ درام در بین عموم شناخته می شود که ما نیز از این به بعد آن را به همین نام ذکر خواهیم کرد.

موسیقی درمانی با هندپن یا هنگدرام

تنظیم Handpan: آیا باید خودتان آن را تنظیم کنید؟

تنظیم Hanadpan

آیا برخی از نت های هنگ درام شما کمی نامرتب به نظر می رسند؟

اگر ساعتهای زیادی را با هنگ درام خود سپری کرده ‌اید، ممکن است احساس کنید که آن را به خوبی می شناسید و سعی کنید نت های آن را نیز تنظیم کنید. بالاخره چه کسی ساز شما را بهتر از شما می شناسد؟

ما این وسوسه را درک می کنیم، اما مانند ساختن یک هنگ درام، توصیه می کنیم فقط یک شخص حرفه ای  ساز شما را کوک کند. ما افتخار این را داریم که در مورد فرآیند کوک  هنگ درام اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم  اما لازم به ذکر است که  این تجربه در طول زمان و تنها پس از تمرین بر روی صدها ساز کامل شده است.

جهت خرید هنگ درام یا هند پن به صفحه فروش مراجعه کنید

تنظیم نت های هنگ درام کاری بسپار پیچیده و تخصصی می باشد. و متأسفانه آنگونه که فکر می شود ساده نیست که شخصی با توانایی "گوش موسیقیایی خوب" بتواند آن را انجام دهد. این کار  مستلزم یک مجموعه مهارت خاص و هنری است که یادگیری آن سال ها طول می کشد. با استفاده از تیونر گیتار خود برای کوک کردن هنگ درام خود  نمیتوانید آن را انجام دهید. فریب نخورید چرا که  فرکانس های نت های یک هنگ درام توسط تیونرهای معمولی به درستی خوانده نمیشوند. سازندگان حرفه ای از نرم افزار تنظیم تخصصی استفاده می کنند.

بهترین کتاب آموزش هنگ درام چه کتابی ست؟

بهترین کتاب آموزش هنگ درام چه کتابی ست؟

این کتاب در ژانویه 2020 منتشر شده  است ما از انتشار اولین کتاب در ایالات متحده برای هنگ درام بسیار هیجان‌زده هستیم! کتاب Han Leonard Handpan توسط مالک Isthmus Instruments، Jenny Robinson، و دوست ما Mark D'Ambrosio، یک نوازنده هنگ درام  و مربی با تجربه است، نوشته شده است.

این کتاب که به عنوان منبعی عالی برای نوازندگان مبتدی و پیشرفته طراحی شده است و شامل واژه‌ نامه‌ای با اصطلاحات مفید، مقدمه‌ای بر انواع روشها و تکنیکهای نوازندگی، و حتی دسترسی ویدیویی برای زنده کردن صداها است.

آیا یادگیری هنگ درام  سخت است؟

آیا یک مبتدی هم می تواند این ساز را به صدا در آورد ؟ بله، با یک لمس سبک و سریع، می توانید صدای گرمی را که در ویدیو های آموزش هنگ درام می شنوید تولید کنید. مبتدیان می توانند صداهای زیبا و دوست داشتنی بسازند فقط کافیست که از یک متد اصولی آموزش هنگ درام پیروی کنند. 

چگونه می توانم به طور مرتب از هنگ درام  خود نگهداری کنم؟

برای نگهداری مداوم، و برای اینکه هنگ درام خود را در بهترین شرایط ممکن نگه دارید، لطفاً هنگام نواختن از یک لمس سبک استفاده کنید و جواهرات  خود را بردارید. همچنین باید به طور منظم آن را روغن کاری کنید تا به  بهترین  شکل از آن محافظت کنید.

شرایط نگهداری مناسب برای هنگ درام چیست؟

هنگ درام خود را در جای خشک و خنک نگه دارید و از تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید. علاوه بر این، توصیه میکنیم آن را خارج از جعبه‌ اش نگهداری کنید تا جریان هوا و کاهش تجمع رطوبت فراهم شود.

جهت مشاهده فیلم نحوه نگهداری از هنگ درام اینجا کلیک کنید
 

جهت خرید هنگ درام یا هند پن به صفحه فروش مراجعه کنید

پست را به اشتراک بگذارید:

پست های مرتبط:

0 کامنت

ارسال کامنت

captcha