احتمالا شما قبلا صدای زیبای هندپن را شنیده باشید که به آن هنگ(درام) یا پنتم نیز گفته می شود  باز هم احتمالا می شود حدس زد که شما عاشق صداهای آرام، و زیبای این ساز شده باشید.

هند پن یک ساز کاملاً خاص و بسیار جدید است. این ساز متعلق به گروه سازهای کوبه ای است، اما تنها 19 سال پیش با نام "Hang" ساخته شد. در سال 2000،  یک زن و شوهر سوئیسی‌، به نام فلیکس رونر و سابرینا شرر، این ساز را برای ساختن درام فولادی که بتوان با دست آن را نواخت، ساختند. از آن زمان علاقه به این ساز افزایش یافت و سازهای بسیار مشابه دیگر تحت نام هند پن گسترش یافتند.

Hang، Handpan و steeldrums

هندپن از برخی از اصول استفاده شده در استیل درام استفاده می کند، سازی محبوب در ایالت ترینیداد و توباگو در دریای کارائیب. با این حال، هندپن ها از این لحاظ از درام فولادی متمایز شده اند که درام فولادی مقعرشکل و هندپن محدب شکل است. فرم متفاوت نیز صدای متفاوتی ایجاد می کند. ساخت هند پن امکان ایجاد پدیده رزونانس هوا  را در بدنه ی ساز فراهم می کند و سبب ایجاد صداهای ملایمی از هند پن می شود. به این رزونانس که هند پن با آن کار می کند رزونانس Helmholtz می گویند.

صدا درمانی یا موسیقی درمانی

صدا درمانی از جنبه های مختلف موسیقی برای بهبود سلامت جسمی و عاطفی بیماران استفاده می کند. فردی که تحت این درمان قرار می گیرد در آزمونی با یک پزشک آموزش دیده شرکت می کند. موسیقی درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گوش دادن به موسیقی
  • آواز خواندن همراه با موسیقی
  • حرکت با ضرب آهنگ موسیقی
  • مدیتیشن
  • ساز زدن

صدا درمانی یا موسیقی درمانی

اعتقاد براین است که قدمت صدا درمانی یا موزیک درمانی به یونان باستان باز می گردد، زمانی که از موسیقی برای درمان اختلالات روانی استفاده می شد. در طول تاریخ همواره از موسیقی برای تقویت روحیه در نیروهای نظامی، کمک به مردم برای انجام سریعتر و موثرتر کارها و حتی دفع ارواح شیطانی با خواندن استفاده میشده است.

تحقیقات  اخیر موسیقی را با تعدادی از فواید سلامتی، ازجمله تقویت عملکرد سیستم ایمنی و کاهش سطح استرس گرفته تا بهبود سلامت نوزادان نارس، مرتبط کرده است.

جهت مطالعه این تحقیقات میتوانید به لینک های زیر مراجعه کنید:

تقویت عملکرد سیستم ایمنی و کاهش سطح استرس(boosting immune function and lowering stress levels)

بهبود سلامت نوزادان نارس(improving the health of premature babies)

موسیقی درمانی چه چیزی را درمان می کند؟

موسیقی درمانی چه چیزی را درمان می کند؟

موسیقی درمانی برای درمان علائم تعدادی از بیماری ها استفاده می شود، از جمله:

  • اختلالات اضطرابی
  • افسردگی
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • زوال عقل
  • اختلال اوتیسم و مشکلات یادگیری
  • اختلالات رفتاری و روانی
  • سرطان

برخی از مزایای فرضی موسیقی درمانی عبارتند از:

  • استرس را کاهش می دهد
  • نوسانات خلقی را کاهش می دهد
  • فشار خون را کاهش می دهد
  • سطح کلسترول را کاهش می دهد
  • خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و سکته را کاهش می دهد
  • خواب را بهبود می بخشد

نحوه ی انجام موسیقی درمانی

ارتعاش صدا  در نحوه عملکرد موسیقی درمانی نقش اساسی دارد. همه چیز در جهان دارای ارتعاش است و بسیاری از پزشکان صدا درمانی معتقدند که موسیقی یا صداهایی که انواع دیگر ارتعاشات موجود در طبیعت را تکرار می کنند ممکن است بر سلامت و تندرستی اثر مثبت داشته باشند. برای درک بهتر اینکه چگونه هندپن از مفاهیم شفا بخش صدا پشتیبانی میکند، ابتدا باید چند اصطلاح موسیقی را که در حلقه‌ های شفا بخش صدا مطرح میشوند توضیح دهیم.

فرکانس:

فرکانس سرعت ارتعاش است. هر نت موسیقی با فرکانس متفاوتی به ارتعاش در می آید. اگر از چپ به راست روی پیانو حرکت کنید، با ارتعاش نت‌های بلندتر در فرکانس بالاتر، فرکانس افزایش مییابد.

هرتز (هرتز):

هرتز اندازه گیری فرکانس به صورت ضربان در ثانیه است. فرکانس C وسط پیانو 261.63 هرتز است. فرکانس ضربان بال مرغ مگس خوار حدود 80 هرتز است. به هم خوردن دو قسمت یک سنج می تواند فرکانسی معادل 400 تا 12000 هرتز تولید کند.

رزونانس:

رزونانس یا طنین مدت زمانی است که یک صدا در فرکانس مشخصی پس از رفع علت ایجاد صدا باقی می ماند. به عنوان مثال، در موسیقی، طنین مدت زمانی است که یک صدا پس از زدن سنج، طبل، یا هند پن به گوش می رسد. هنگامی که از پدال های پیانو استفاده می کنید، رزونانس بیشتری ایجاد می کنید. همچنین واژه ی "Sustain" مترادف با resonance.b استفاده می شود.

همانطور که در بالا ذکر شد موسیقی درمانی از جنبه های مختلف صدا برای بهبود سلامت عاطفی و جسمی شما استفاده می کند. نحوه کار بستگی به روش مورد استفاده دارد. اکثر جلسات موسیقی درمانی به صورت انفرادی و با یک متخصص آموزش دیده انجام می شود. یک جلسه موسیقی درمانی ممکن است شامل نشستن یا دراز کشیدن باشد در حالیکه به موسیقی  پخش شده از یک بلندگو و یا خود ساز گوش فرا می دهید  و یا شامل اعمال ارتعاشات  یک ساز موسیقی مانند هند پن  بر روی مغز تان باشد. بسته به  نوع روش، ممکن است با آواز خواندن، یا حتی استفاده از یک آلت موسیقی تشویق به شرکت در آن شوید، یا ممکن است لازم باشد ساکت و آرام بمانید تا صداها تاثیرگذار باشند.

ساز های شفا بخش

بهترین سازهای موسیقی برای صدا درمانی و یا موسیقی درمانی آنهایی هستند که در فرکانس های دلخواه به ارتعاش در می آیند. و به شما کمک می کنند به حالت مراقبه برسید. بسیاری از صوت درمانگران معتقدند که فرکانس های صوتی خاص بهتر می توانند استرس را کاهش دهند و سلامت جسمی و روانی را بهبود بخشند.

فرکانس جادویی هند پن

به دلیل طنین فوق العاده و صدای کاملی که در همه جهات از یک هندپن منتشر میشود، هندپن ها جام مقدس صوت درمانی و شفا بخش نامیده میشوند. هرهندپن بهصورت دستی چکش کاری میشود، و با دست نت ها بروی آن تنظیم میشود. نواختن هند پن در واقع یک تجربه درونی و مراقبه است زیرا به آرامی با انگشتان خود بر روی نت ها ضربه می زنید. استفاده از هندپن برای صدا درمانی و مدیتیشن یک تمرین رو به رشد است تجربه ای به سمت مراقبه و آرامش.
هند پن ها یکی از قویترین سازها برای موسیقی درمانی هستند، زیرا دارای طنین بسیار خوبی می باشند و از طریق طراحی محدب و گرد خود، صداهای آنها در همه جهات منتشر میشوند و کل اتاق را پر از ارتعاش و طنین میکنند. Handpan و Steel Drums یکی از معدود سازهایی هستند که هر نت موسیقی با نسبت فرکانسی 1:2:3 تنظیم می شود، به این معنی که در هر نت در هر زمان که نواخته می شود، سه فرکانس وجود دارد. بیشتر سازهای دیگر فقط دارای دو فرکانس در هر نت هستند. سه فرکانس هندپن عبارتند از یک تون پایه، یک هارمونیک اکتاو و یک هارمونیک مرکب پنجم. فرکانس دوم (اکتاو) دقیقاً نصف اندازه فرکانس اول (پایه) است و فرکانس سوم (فرکانس مرکب پنجم) یک سوم اندازه فرکانس اول (پایه) است.

فرکانس جادویی هند پن

چرا نسبت فرکانس هندپن برای موسیقی درمانی مهم است؟

نسبت فرکانس برای صدا درمانی یا موسیقی درمانی بسیار مهم است، زیرا نسبت فرکانس در حال حاضر با تقسیم نسبت ها به نصف و یک سوم ساده شده است. محققان حس و ادراک دریافته‌اند که مغز انسان دوست دارد نسبت های فرکانس را با شنیدن آن ساده ‌سازی کند. از آنجایی که نسبت فرکانس هند پن تا حد ممکن ساده شده است، تأثیر بسیار هماهنگ کننده و آرام بخش تری بر روی مغز ما دارد. فرکانس صداهای ملایم ساطع شده توسط هند پن سیگنالها یی به مغز ما می فرستد که آرام بخش است و سبب رفع  کردن استرس و تنش درونی ما می شود.

ارتعاشات هندپن برای بدن و ذهن ما بسیار شفا بخش و استرس زداست، نه تنها به این دلیل که صداها را به دلیل نسبت فرکانسی آنها بسیار هماهنگ درک می کنیم، بلکه به دلیل آنچه در آموزش موسیقی به عنوان هم ریتمی شناخته می شود. هم ریتمی زمانی اتفاق می افتد که یک جسم در حال ارتعاش در یک فرکانس خاص (مثلاً هدپن) در نزدیکی جسم دیگری قرار می گیرد که با فرکانس متفاوتی می لرزد (مانند بدن انسان). در نهایت جسمی که با فرکانس پایینتری (بدن ما) به ارتعاش در میاید، با همان فرکانس قویتر (هندپن) شروع به ارتعاش میکند. به این ترتیب، هند پن این توانایی را دارد که ما را از نظر انرژی و جسمی از استرس و تنشی که در بدن ذخیره شده است رها کند.

پست را به اشتراک بگذارید:

پست های مرتبط:

0 کامنت

ارسال کامنت

captcha