انتخاب رنگ
ساز تار جز اصیل ترین سازهای ایرانی میباشد و قدمت آن به هزار سال قبل باز می گردد. بیشتر بخوانید
- نوع کاسه: کاسه بزرگ
- جنس دسته: گردو
- جنس شیطانک: شاخ قوچ
- جنس کاسه: توت کوهستانی
- سازنده: بهروز کلهر
100% اورجینال
ضمانت اصل بودن محصول
روش های پرداخت
میتوانید به روش های رایج هزینه محصول را پرداخت کنید
10 روز ضمانت بازگشت هزینه
در صورت عدم رضایت از محصول میتوانید تا ده روز بعد از خرید پول خود را دریافت کنید
لطفا جهت مشاوره خرید تار استاد بهروز کلهر با شماره های زیر تماس بگیرید
معرفی تار استاد بهروز کلهر
تار از سازهای زهی و ایرانی است که با مضراب نواخته میشود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و دیگر نواحی نزدیک قفقاز برای نواختن موسیقی سنتی این کشورها رایج است. واژه تار در زبان فارسی به معنی رشته است.
تار از سازهای زهی و ایرانی است که با مضراب نواخته می شود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و دیگر نواحی نزدیک قفقاز برای نواختن موسیقی سنتی این کشورها و بخش ها رایج است. واژه تار خودش در فارسی به معنی رشته است. هرچند که ممکن است معنی یکسانی در زبان های تحت تأثیر فارسی یا دیگر زبان های ایرانی تبار مثل کردی داشته باشد. این باعث شده است که کارشناسان ایرانی بر این باور باشند که تار ریشه مشترکی میان همه اقوام ایرانی تبار در جایی که از سوی ایرانیکا با قاطعیت به نام قاره فرهنگی ایرانیان نامیده شده، دارد.
در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. غلامحسین درویش یا درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار می رود. اما کم تر ملودی اصلی را با آن اجرا می کنند، بلکه از نظر پشتیبانی برای چهارمضراب ها و رنگهایی که ملودی اصلی آن روی سیمها سفید (دو) و زرد (سل) اجرا می شود، به کار می برند.
تاریخچه تار
تار در لغت ایرانی به معنی زه، سیم و از لحاظ سازشناسی از گروه سازهای زهی مضرابی است. بنابر روایتی تار از زمان فارابی (حدود سال ۲۶۰ هجری – سال ۳۳۹ هجری) موسیقیدان معروف ایرانی وجود داشته و بعد از وی توسط صفی الدین ارموی و دیگران به سمت کمال پیش رفتهاست. بر این اساس نمونه سلف تار مربوط به عهد صفوی (سال ۱۰۸۰ هجری) در تصویر زیر مربوط به نقاشیهای کاخ هشت بهشت اصفهان مشاهده میشود. دو تصویر که یکی در سال ۱۷۷۵ میلادی و دیگری در سال ۱۷۹۰ میلادی در شیراز از تار نقاشی شدهاست نشان میدهد نواختن این ساز در دورهٔ زندیه در شیراز متداول و مرسوم بودهاست.
با این همه، نام نوازندهٔ مشخصی از این ساز در منابع دورهٔ زندیه دیده نمیشود و از اینرو، احتمالاً این ساز در آن دوره نام دیگری داشتهاست. سازِ تار با شمایل و مشخصات کنونی (کاسه و نقاره شبیه به دل روبروی هم، با دستهای متصل دارای ۶ سیم طبق تصویر بالا) از زمان قاجار دیده شده است. مرتضی حنانه (استاد موسیقی ایرانی) در کتاب گامهای گمشده، تار را ساز ملی ایرانیان میداند. روحالله خالقی (استاد موسیقی ایرانی) در کتاب سرگذشت موسیقی میگوید: ساز (تار) بهمراه نام سازهایی دیگر در شعر فرخی سیستانی شاعر ایرانی (۳۷۰–۴۲۹) ذکر شدهاست (هر روز یکی دولت و هر روز یکی غژ * هر روز یکی نزهت و هر روز یکی تار). ساز تار ساخته و پرداخته ذوق ایرانی است (منحنی و قوسهایی که در ساخت تار دیده میشود در خوشنویسی و نقاشی و مینیاتور و معماری ایرانی جاری و ساری است) و طی سالهای متمادی کامل و کاملتر گشتهاست.
آخرین اصلاحات توسط درویش خان استاد موسیقی ایرانی(۱۲۵۱تهران_۲ آذر ۱۳۰۵تهران) با افزودن سیم ششم جهت تکمیل و وسعت دامنه صوتی تار انجام پذیرفته است. تار دارای ۲۸ پرده است (یعنی کمتر از سه اکتاو). آخرین الگوی منحصربهفرد ساخت تار نیز متعلق به سازگر مشهور ایرانی استاد یحیی دوم (۱۲۵۴–۱۳۱۰ه.ش) می باشد چه به لحاظ شاخص فنی و چه از لحاظ ذوقی همچنان که گره چوب را به شکل متقارن روی کاسه تار (در اصطلاح چهار گل) طراحی می نموده است. جنس چوب کاسه تار از درخت توت، دسته آن گردو می باشد.
مشخصات فنی تار استاد بهروز کلهر
برند | بهروز کلهر |
مدل | کاسه بزرگ |
کد Gtin8 | 15678922 |
کد MPN | ندارد |
عرض | 13 |
ارتفاع | 89 |
عمق | 30 |
وزن | 3 |
سلام
من ساز ایشان رادارم تاریخ۸هشتادوسه آیا میتوانم ساز ایشان را بازساز خودشان تعویض کنم.ممنون از زحمات استاد عزیز